איך בודקים שמן גיר ברכב?

מדריך לבדיקת תקינות השמן (כמות ואיכות), שלב אחר שלב

בעידן הנוכחי בו הרוב המוחלט של כלי הרכב בכבישי ישראל הם מכוניות בעלות מערכת הילוכים אוטומטית, חשוב שכל נהג יהיה ער לתפקיד של שמן הגיר ויזכור לבדוק מידי פעם שאין מחסור בשמן גיר. תפקיד שמן הגיר מאוד דומה לתפקיד שמן המנוע והוא נועד לייצר סיכוך בתוך ממסרת הגיר בזמן נסיעת הרכב. בעקרון נהוג להחליף שמן גיר בכל כ- 60,000 ק”מ (בספר הרכב תוכלו למצוא את ההמלצה המדויקת של יצרן הרכב), אך קורה שיש דליפה של שמן הילוכים וכאשר כמות השמן יורדת ביצועי הרכב נפגעים ונסיעה ללא שמן גיר עלולה לגרום לתיבת ההילוכים לקרטע ולהיתפס ועלולה לגרור תקלות מכניות נוספות. לכן, חשוב להיות ערים לכל שינוי בתחושת הנסיעה ומומלץ מעת לעת לבדוק האם יש כמות מספקת של שמן גיר.

בדיקת שמן גיר

בדיקת שמן גיר ב-5 שלבים:

בדיקת שמן גיר אינה פעולה מורכבת, אבל חשוב לעשות אותה נכון ולהקפיד בדיקה של שמן כאשר המנוע קר וכאשר המנוע חם.

  1. הכינו את הרכב

הדבר החשוב ביותר הוא להקפיד שהרכב עומד על משטח ישר ולא בזווית. עם הרכב נטוי חיווי המדידה לא יהיה נכון. לכן עם הרכב חונה בעליה, במורד או עם חלק מהגלגלים על המדרכה הזיזו אותו למשטח ישר ומאוזן. בשלב זה צריך להרים את בלם היד, להפעיל את המנוע ולשחרר את תפס מכסה המנוע.

2. אתרו את מדיד השמן

הרימו את מכסה המנוע וחפשו את מדיד שמן הגיר, ברכב בעל הנעה קדמית תמצאו אותו באזור תושבת הסרן (ברכב בעל הנעה אחורית הוא לרוב יהיה מאחורי המנע) ובדרך כלל בקצה שלו תהיה ידית עגולה צבועה באדום או כתום.  

3. בדיקת שמן על מנוע קר

אחרי שאיתרתם את מדיד שמן הגיר הוציאו ונגבו אותו היטב במטלית. החדירו אותו חזרה לפתח המדידה וודאו שהוא נכנס עד הסוף, הוציאו אותו והביטו במדיד. הבדיקה מתבצעת כאשר המנוע עובד, אבל מאחר והוא רק נדלק לפני כמה דקות זו עדיין נחשבת בדיקה על ‘מנוע קר’. הביטו בחריצי המדיד ותראו עד לאן מגיע השמן. בגלל שחום המנוע משנה את הצמיגיות של השמן (בחום השמן מתפשט ותופס יותר נפח) חשוב לעשות בדיקה כפולה. ברוב מדידי השמן יש סימון למדידה במצב קר (cold או Add) אם השמן עבר את הציון הזה התקדמו לשלב הבא.

4. בדיקת שמן על  מנוע חם

כדי לבדוק שמן במצב ‘מנוע חם’ לא מספיק להדליק את המנוע ולשים במצב חניה, חשוב לנסוע עם הרכב כעשר דקות רבע שעה. בשלב זה, אחרי שנסענו כעשרה קילומטר, נחזיר את הרכב למשטח ישר ונחזור על הבדיקה. שימו לב שבשלב זה המנוע והשמן מאוד חמים ומומלץ להימנע ממגע ישיר (סכנת כוויה). בבדיקה השנייה חשוב שהשמן יעבור את הסימון העליון לבדיקה של שמן במצב מנוע חם (Hot או Full). 

5. הוספת שמן במקרה הצורך

כאמור, אם אחרי הבדיקה הראשונה כשהמנוע קר מדיד השמן נמוך מהציון (Cold או Add) או שאחרי הבדיקה השנייה כשהמנוע חם מדיד השמן נמוך מהציון (Hot או Full) סימן שצריך להוסיף שמן גיר.