ירידת ערך רכב

הגורמים הנפוצים לירידת ערכו ומחירו של רכב

ירידת ערך הרכב היא נושא כאוב למדי, שמהחשיבה ומהתמודדות עימו מנסים להימנע מרבית רוכשי ובעלי הרכבים. אולם, למרות הניסיון הטבעי להדחיק, הוא עדיין מהווה את אחד מהקריטריונים שאמורים להיות לנו חשובים ביותר בעת רכישת רכב חדש או רכישת רכב מיד שנייה. על אף שצפיית ירידת ערך הרכב היא עניין עתידי, שעלול להיות מושפע מלא מעט פרמטרים, חלקם, בנקודת הזמן של הרכישה, עתידיים ובלתי ידועים, ישנם מספר פרמטרים שמסוגלים לתת לנו תחזית ברורה למדי, גם אם היא אינה מדויקת.

ירידת ערך רכב

אופן הבדיקה הטוב ביותר לירידת עתידית בערכו של רכב מדגם ספציפי הינה בחינת התנהגויות המחיר שלו בהיסטוריה, בשנים הקודמות. נתונים, אשר, כידוע, ניתן למצאם באתרים שונים המעמידים לרשות הגולשים בהם מחירוני רכב. אולם כאן, מתגלים מספר חסרונות לשיטת בדיקה זו. הראשון והבולט לעין שבהם, הוא הפערים הקיימים בין מחירי דגמי הרכבים השונים, כפי שהם משתקפים במחירונים שבאתרים השונים. ולכן, לדעתנו, חשוב למצוא מחירון אחד ספציפי שנראה אמין בעיניכם ולהמשיך לעבוד איתו. כל ניסיון להציץ ולהשוות בין מחירון באתר אחד למחירון באתר אחר עלול לבלבל אתכם עוד יותר, בנושא שהוא גם כך, ממילא, מבלבל.

המחירונים הנפוצים ביותר הם:

מחירון רכב לוי יצחק

מחירון רכב יד 2

בנוסף, חשוב להתייחס לרכיב של החודש בשנה בו בוצעה סקירת המחירון, זאת, מאחר ומחירי הרכב משתנים לאורך כל השנה, וההתקדמות לקראת יציאת דגם חדש בשנה הבאה, בהחלט, משפיעה על מחירי דגמי הרכבים הוותיקים יותר.

כמו כן, חשוב לא להסתמך רק על המחירונים אלא לבדוק באתרי לוח מודעות כמו יד 2 את המחיר בפועל, לעיתים ישנו פער מסוים בדגמים מסוימים בין המחירונים למחיר השוק בפועל.

מהו סך ירידות הערך של רכב לאורך תקופה של שנים?

נאמנים לעצה שנתנו לכם קודם (זו שמציעה לדבוק במקור נתונים אחד ולעקוב אחריו) ריכזנו עבורכם את ההתרשמות שלנו על פי נתוני מחירים כפי שהם השתקפו במחירון ספציפי.

עם עלייתו לכביש, רכב חדש מאבד מערכו בין 5% ל-7%.

בשנתיים הראשונות שלו על הכביש, חלה ירידת ערך שנעה בין 13% ל-22% בכל שנה, וזאת – כולל ירידת ערך ראשונית שחלה בעת העלייה לכביש. בממוצע, המדובר בירידת ערך שנתית של 15%.

בשנה השלישית על הכביש, מתמתנת ירידת ערך החדה של הרכב והיא נעה בין 12% ל-15%, ממוצע של 14% שנתי לשנה זו.

החל מהשנה הרביעית לעלייה לכביש ועד לשנה העשירית ממשיך ערך הרכב לרדת, בכ-13% לשנה, בממוצע.

מספרים זה נחמד, אבל, תכל'ס, מתי הכי משתלם לרכוש את הרכב?

כפי שנוכחנו מהנתונים, ירידת הערך הגדולה ביותר עבור רכב חלה בשלוש השנים הראשונות לעלייתו לכביש, ומאידך, הפערים, לאורך השנים, שבין אחוזי אובדן הערך אינו גדול כפי שהיה עשוי להידמות לנו אם לא היינו מביטים בנתונים. אל הנתונים הסכמטיים הכוללניים הללו, מובן, כי נצטרך להוסיף את התנהגות ירידת ערך פרטנית של מותגים ודגמיהם השונים, נתונים ספציפיים יותר (כמו האם הרכב בבעלות פרטית או שהוא בחברת ליסינג / השכרת רכב וכן הלאה) וגם עלויות אחזקת רכב, שלרוב, תהיינה גבוהות יותר, ככל שהרכב מתיישן וסובל מתקלות שמקורן בבלאי.

קריטריון נוסף שאותו חשוב לקחת בחשבון בעת ההחלטה על כדאיות רכישת רכב, היא ההון העצמי העומד לרשות הקונה. זאת, מאחר ונטילת הלוואה למטרת רכישת הרכב, אוטומטית, מייקרת את הערך הכולל של עסקת הרכישה, ולפעמים, עלולה להפוך אותה להרבה פחות משתלמת וחכמה מכפי שנדמתה לנו בתחילה.

מהאספקט הפיננסי, נטו, רכישת רכב בן שנתיים-שלוש תיחשב לרכישה המשתלמת ביותר, וזאת, בתנאי שהיא נמצאת במסגרת תקציב הקניה העומד לרשותו של רוכש הרכב.

עליות לא צפויות בערך הרכב

עוד דבר שצריך לקחת בחשבון הם גורמים לא צפויים העלולים לגרום להתייקרות כללית בענף הרכב ובהתאם למחירים של רכבים חדשים ויד שניה. דוגמא חיה לכך היא מגפת הקורונה שפקדה אותנו לפני כ-3 שנים ואת השפעתה אנו רואים עד היום. המגפה הובילה לשיבוש אספקת רכב בכל העולם ולחוסרים במלאים מה שהתבטא בעליות מחירים. אי לכך חשוב להיות עירניים למצב השוק הכללי ולעיתים עם זיהוי מוקדם של השטח והשוק ניתן אף ליהנות מרכישות מוצלחות של רכבים שיעלו את ערכם, מנגד, אי רכישה בזמן עלול לגרום לנו לשלם יותר.