שאלות תשובות

שאלות ותשובות נפוצות הקשורות לעולם הטכני של הרכב – תפעול ותחזוקה, תקלות, שאלות בנוגע לחוק ועוד.

“בוסטר” הוא שמו של מכשיר סוללה גדולה בעלת מתח גבוה, שיכולה להניע רכב עם מצבר מרוקן. הוא משמש “עזרה ראשונה” במצב של ריקון המצבר ומאפשר למלאו גם ללא תלות ברכב אחר בסביבה. הבוסטר נרכש יחד עם 2 כבלים המיועדים להנעת הרכב, המתחברים אל הסוללה. את הכבלים מחברים לרכב התקוע והסוללה ממלאת מחדש את מצבר הרכב. 

קיימים מספר דגמים של בוסטרים לרכבים, בהתאם לסוג ודגם הרכב. בוסטר אחד יכול לשמש למספר מוגבל של הנעות. הבוסטר משמש פתרון מצויין למצב חירום בו אין רכבים בסביבה שיכולים לסייע והוא מצוי בשימוש בקרב אנשים שעבודתם היא ברכב או בנסיעות.

מידות הצמיג וסוגו נכתבים בסימנים שעל גבי דופן הצמיג – בחמישה סמלים של מספרים ואותיות. חשוב לבדוק את מידות הצמיג של רכבכם בטרם תבצעו רכישה של צמיג חדש:

הקבוצה הראשונה (משמאל) מסמלת את רוחב הצמיג לפי מילימטרים – מדופן אל דופן.

הקבוצה השנייה מסמלת את שיעור גובה הצמיג לעומת רוחב הצמיג, והוא מסומן לפי אחוזים. לדוגמא: R 55 – משמעותו שגובהו של הצמיג הינו 65 אחוזים מרוחבו.

הקבוצה השלישית מסמלת את קוטר הגלגלים לפי אינצ’ים.

הקבוצה הרביעית מסמלת את העומס – יכולת הנשיאה הגבוהה ביותר של הצמיג לפי קילוגרמים. 

הקבוצה החמישית (באותיות) מסמלת את גובה המהירות המקסימלי שבו יכול הצמיד לתפקד כהלכה תחת עומס.

בדיקת צריכת דלק משמשת לדעת את רמת יעילות ניצול הדלק של הרכב. רכב שנזקק לפחות דלק ליותר ק”מ – הוא בעל צריכת דלק יעילה וחסכונית יותר.

על מנת לדעת מהי צריכת הדלק של הרכב שלכם, יש לבצע בדיקת צריכת דלק. הבדיקה נעשית על ידי חילוק סך הק”מ שעובר הרכב בסך כמות הדלק שהיה צריך לשם כך והיא מתבצעת כך:

  1. מלאו את מיכל הדלק עד סופו, ולאחר מכן בצעו איפוס לספידומטר.
  2. סעו כרגיל בתקופה שלאחר התדלוק. ממש לקראת סיום מיכל הדלק מלאו אותו שנית באותה התחנה בה תדלקתם במילוי הקודם, עד למילוי מלא של המיכל.
  3. כעת בדקו את כמות הדלק שנכנסת למיכל – ניתן לראות כמה ליטר נכנסים במשאבת הדלק או בקבלה.
  4. בדקו כמה ק”מ עברתם עד כה – לפי הספידומטר, וחלקו סכום זה בסך כמות הדלק (בליטר).

השחרת חלונות לרכב משמשת למספר מטרות, ביניהן הורדת הטמפרטורה בפנים הרכב בימים חמים, סינון קרינת שמש, סיבות אסתטיות כגון מראה של רכב יוקרה, פרטיות ועוד.

לפי החוק, חל איסור להכהות את שמשות הרכב הקדמית והאחורית, וכן את החלונות הסמוכים לנהג וליושב לצידו. כן מותר – להכהות את החלונות שלצד המושבים שמאחורה. הנחיית החוק תקפה לכל סוג של השחרה – ברמה נמוכה או גבוהה, באמצעות מדבקות, טבילה או כל טכניקה אחרת. 

מי שעבר על החוק צפוי לפסילת רכבו בטסט וכן לקנס של עד 1000 ₪ מידי שוטר תנועה במידה ונתפס נוסע ברכב כזה, או בידי בוחן רכב.

הטסט הוא מבחן שנתי לרישוי הרכב, שנעשית מטעם משרד התחבורה במכונים שהוסמכו לכך. על מנת לחדש את רישיון הרכב יש להגיע ל מכון רישוי לביצוע הטסט. 

בטסט נבחנים מסמכי הרכב, מערכות שונות ברכב (כגון מערכת ההיגוי, הבלמים, האורות, הגלגלים ועוד) וכן חלקים נוספים וקיומו של ציוד החובה ברכב.

לצורך הטסט יש להצטייד באגרת תשלום לטסט, תעודת ביטוח חובה, תעודת הזהות של בעל הרכב ומסמך בעלותו על הרכב. בנוסף, יש לשים לב כי בתא המטעם קיימים האפוד הזוהר ומשולש האזהרה למקרי חירום, מפתח גלגלים, ג’ק וגלגל רזרבי.

מומלץ להגיע לטסט כאשר כבר וידאתם את תקינותם של אורות הרכב, הצמיגים, הבלמים, המגבים, לוחיות הרישוי והגומיות הציריות. בנוסף, כדאי לבדוק את רמת פליטת המזהמים של הרכב ובמידה והיא חורגת מהכמות המותרת – לטפל בבעיה. 

 

רכב משועבד הוא רכב שנרכש באמצעות מימון של בנק, תאגיד פיננסי או חברת אשראי, מה שאומר שעד שהרוכש לא יסיים את תשלום ההלוואה הרכב עדיין שייך לגוף הפיננסי שמימן את רכישתו.

רכב מעוקל הוא רכב ששייך לנושים של בעל הרכב, כאשר יש לבעל הרכב תיק פתוח בהוצאה לפועל, עקב חוב שלא שולם. 

בדיקת שיעבוד ניתן לבצע בעזרת רשם המשכונות של משרד המשפטים. לא ניתן לדעת על כך בעת העברת הבעלות בדואר. את הבדיקה מבצעים דרך אתר הרשם, דרך “בקשת עיון במשכון”. בהמשך ההליך יש לבצע תשלום אגרה סמלי.

בדיקת עיקול נעשית על ידי דואר ישראל, שמבקש ממשרד התחבורה לבדוק האם הרכב מעוקל. אין צורך לשלם על הבדיקה. במידה והרכב יהיה מעוקל – לא יהיה ניתן לבצע את העברת הבעלות. 

לפני כמה שנים הקים איגוד חברות הביטוח מאגר מידע גדול, דרכו ניתן לקבל מידע על כלל תביעות הרכב. באמצעות המאגר ניתן לדעת האם הרכב עבר תאונות, מהן ומה היו הנזקים כתוצאה מהתאונות.

עלות השימוש במאגר היא 10 שקלים לכל בדיקה של רכב. כדאי להגיע למאגר לאחר שיש החלטה או כיוון על הרכב שבו אתם מעוניינים. את המידע מקבל רק הבעלים של הרכב, לכן יש צורך לבקש ממנו שיעביר את כלל המידע. בתור בעלי הרכב ניתן לקבל את המידע מהאתר ולהעבירו לרוכש מתעניין. 

במידע ניתן לדעת את סוגי הביטוח שהיו לרכב, על ידי אילו חברות, מהן התביעות ששולמו על ידן, מה היו הנזקים, האם כתוצאה מכך חלה ירידת ערך ועוד.

ערכו של הרכב יורד בכ- 6% עד 17% במידה והיה בחברת ליסינג או השכרה.

ניתן לזהות זאת ברישום הרכב, בו יהיה מצויין כי הרכב היה בעבר ב”חברת השכרה” – שנכללת כ”יד” שבה עבר הרכב. עם זאת, לעיתים בעלי הרכב הקודם יכול לכתוב את שמו של בעל החברה כבעל הרכב שלפניו במקום את שם חברת הליסינג.

לצורך כך תיקן משרד הרישוי כי בכל רכב שעלה על הכביש החל משנת 2008 והיה מאז בבעלותה של חברת ליסינג – תהיה חובה לציין ברישיונו “חכירה לשעבר”, שמשמעותה בעלות חברת ליסינג.

לגבי רכבים שעלו על הכביש לפני 2008, ניתן לזהות ע”פ כמות הק”מ שעשה הרכב עד כה. רכבי ליסינג והשכרה יעשו ק”מ גבוה יותר משמעותית באופן יחסי.

ברכבים החדישים ישנו מנגנון נעילה אלקטרוני שנועל את הדלת באופן אוטומטי, לעיתים לא כפי שהתכוון נהג הרכב. במקרה ויש תינוק או ילד ברכב, המנגנון הופך לבעייתי במיוחד.

בכדי לפרוץ את הרכב בלי לשבור חלון, יש להצטייד בסרגל חילוץ דלת ובכרית למנעול. את המוצרים ניתן לאחסן בבגאז’ הרכב או בתיק האישי.  

בעת הפריצה, יש לתחוב את הכרית לחריץ שליד הדלת שיש בה חור מנעול. את הסרגל תוחבים בין הדלת לבין הכרית, מצידו השני של המנעול. באמצעות הזזתו של הסרגל מצד לצד הכרית מפעילה לחץ על המנעול שבתגובה ירטוט מעט – זהו הרגע שבו יהיה ניתן לפתוח את הדלת. 

תמיד כדאי לדעת כיצד לתדלק באופן עצמאי, בלי לחכות למתדלק ועל הדרך גם לחסוך כסף. 

לפני התדלוק יש לדעת בוודאות מהו סוג הדלק של הרכב. בתחנה יש להעמיד את הרכב כשצדו של פתח מילוי הדלק עומד במקביל למשאבת הדלק. יש לדומם את המנוע ולפתוח את מיכל הדלק.

בצג המשאבה מתבקש הממלא להכניס את כרטיס האשראי ולאחר מכן ההוראות להמשך יוצגו בו, כמו מס’ הזהות של בעל הכרטיס ומס’ הרכב. כאשר מתקבל האישור, יש להוציא את הצינור הנכון ולהכניס למיכל. עם הלחיצה על התופסן שבידית הצינור הדלק יזרום למיכל. ברגע שהמיכל מתמלא התופסן משתחרר אוטומטית. ניתן גם לסיים את מילוי הדלק לפני כן בשחרור מוקדם יותר של התופסן.