יתרונות וחסרונות של רכב היברידי

מעוניינים לרכוש רכב היברידי? לפניכם רשימת יתרונות וחסרונות של הרכב אשר זוכה לפופולריות רבה בשנים האחרונות

תעשיית הרכב נכנסה אל המילניום הנוכחי בצל משבר האנרגיה ומשבר הסביבה שמביא עמו תופעות כמו ‘התחממות גלובלית’. ההכרה שמנועי הבעירה הפנימית ששורפים בנזין ודיזל ופולטים הרבה מאוד גזים מזהמים, הם חלק מהבעיה היא כבר בגדר קונצנזוס. לצד ניסיונות לקדם ולפתח רכבים חשמליים ואפילו רכבים סולאריים, פתרון אחד שכבר אפשר לפגוש על הכבישים הוא הרכב ההיברידי. 

רכב היברידי

רכב היברידי הוא רכב בעל לפחות שני מנועים (או יותר) כאשר אחד מהם הנו מנוע חשמלי והשני מנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל). הרעיון הוא שבנסיעות במהירות נמוכה הרכב נסמך על המנוע החשמלי וכאשר המהירות עולה ונדרשת פעולת מנוע בהספק גבוה יותר מנוע הבעירה הפנימית תופס פיקוד (והסוללה שמספקת חשמל למנוע החשמלי נטענת). למרות היתרונות הגדולים של הרכבים ההיברידיים (אותם מיד נסקור) החדירה של הרכבים האלה לשוק עדיין מוגבלת והם מעוררים חשש ורתיעה של נהגים רבים. במאמר זה נסקור את היתרונות והחסרונות של המכונית ההיברידית כדי שתוכלו לקבל תמונת מצב יותר מלאה. הדלק תהיה הרבה פחות יעילה וכמות הפליטות של גזים מזהמים יצפויה לעלות משמעותית. לכן ההמלצה החד משמעית שלנו היא לא להזניח בעיה באינג’קטור ובכל חשד לבעיה כזו לרדת לחקר העניין.

יתרונות הרכב ההיברידי:

 

  • חיסכון בדלק (וחיסכון בכסף)

 

כשמדובר ברמת הצרכן הפשוטה היתרון המרכזי של נהיגה ברכב היברידי הוא חיסכון בדלק. על פי הערכות מכונית היברידית צורכת בערך חצי מכמות הדלק שצורכת מכונית רגילה. במונחים כספיים טהורים מדובר בחיסכון של אלפי שקלים בשנה.

 

  • הפחתת זיהום אוויר ורעש

 

רכבים היברידיים פולטים, משמעותית, פחות מזהמים מאשר רכבים רגילים. אם אתם אנשים בעלי מודעות סביבתית, נהיגה ברכב היברידי היא אקט אקטיבי ששומר על הסביבה. בנהיגה עירונית רכב היברידי גם מייצר פחות מפגעי רעש וגם זה יתרון. מנגד, לנסיעה השקטה של המכוניות ההיברידיות יש גם צד שלילי פרדוקסלי, בגלל הנסיעה השקטה הולכי רגל לא שומעים את המכונית ההיברידית וסכנת הפגיעה בהם גוברת.

 

  • הנחת מס

 

מדינת ישראל מעודדת מעבר לרכבים חסכוניים באנרגיה (ובזיהום) על ידי הפחתה של מס הקניה. מי שירכוש רכב היברידי עד סוף 2021 יהנה מתשלום מס קניה מופחת בשיעור של 50%. מ-2022 יכול עדכון וההנחה במס הקניה על רכבים היברידיים תהיה צנועה יותר ומס הקניה על רכבים היברידיים יעמוד על 83%.

 

  • גיבוי וסיוע של המנוע החשמלי בשעת עומס

 

אחד היתרונות של נהיגה ברכב היברידי נובע מהעובדה שהמנוע החשמלי יכול לשמש כמכפיל כוח בשעה שהמנוע הרגיל נקלע למצב עומס בהאצה או בטיפוס בעלייה. 

 

  • ירידת ערך נמוכה יותר

 

אחד היתרונות המשמעותיים ברכישת מכונית היברידית הוא שהערך שלהם נשחק פחות מהערך של מכוניות רגילות. למשל, על פי מחירון לוי יצחק יונדאי איוניק ההיברידית משנת 2018 איבדה 31% מערכה בעוד יונדאי i30 מאותה שנה שנרכשה במחיר דומה איבדה 37% מערכה. הממצאים האלה אינם מקריים ומשתלבים במגמה כלל עולמית של ביקוש גובר למכוניות היברידיות בשוק המכוניות מיד שניה.

חסרונות הרכב ההיברידי:

  • עלות ראשונית גבוהה יותר

    רכבים היברידיים יקרים יותר מרכבים מקבילים בקטגוריה שלהם ולפעמים הפער הוא ניכר ולא מצדיק את החיסכון העתידי בדלק או את ההנחה במס הקניה.

  • חוויית נהיגה

    חוויית נהיגה היא אמנם אינדיבידואלית, אבל מי שמחפש מכונית עם אופי איטלקי שמזנקת בטורים גבוהים עלול למצוא את ההאצה החשמלית איטית ואת חוויית הנהיגה למסורבלת. 

  • בנסיעות ארוכות אלמנט החיסכון מצטמצם

    עיקר הכוח החסכוני של רכב היברידי הוא בנהיגה עירונית, בה בגלל מהירות הנסיעה הנמוכה מי שנושא בנטל הוא המנוע החשמלי. אך בנסיעה בינעירונית במהירות גבוהה מנוע הבעירה ייקח פיקוד ועבור מי שעיקר הנסיעות שלו הן בכבישים בינעירוניים החיסכון בדלק מצטמצם.

  • סכנת קרינה והתלקחות

    הסוללה החשמלית של הרכב מייצרת הרבה קרינה אלקטרומגנטית, אמנם מקובל לראות במכוניות היברידיות בטוחות, אך יש מי שחולק על ההנחה וכרגע התמונה לא ברורה לחלוטין. בנוסף, היו מקרים בהן סוללות התלקחו.

חשוב לדעת

הרכב ההיברידי הינו מורכב יותר ומשלב מערכות שונות המחוברות אחת לשנייה. לכן, חשוב לטפל ברכבים היברידיים בקרב מוסכים בעלי הסמכה לכך. למשל, במקרה של תקלה בגיר לרכב יש לפנות אל מוסך בעל תעודת טיפול בגירים ברכבים היברידיים. טיפול לא מקצועי עלול לגרום לנזקים במערכות שונות ברכב. למדו עוד על תחזוקת רכבים היברידיים >>