קלאץ' נשרף

הסבר כללי, גורמים לתקלה ודרכי טיפול

עבור רבים מבעלי המכוניות, “מצמד נשרף” הוא ביטוי שנשמע מבהיל ומסובך. אבל למעשה, זוהי בעיה נפוצה שניתנת לטיפול, וחשוב להבין את המשמעות שלה ומה דרוש כדי לתקן תקלה זו. במאמר זה, נסביר מה זה אומר המצמד “נשרף”, מה הסיבות האפשריות לכך, ומהו תהליך התיקון.

קלאץ' נשרף

כשמדברים על “מצמד נשרף”, הכוונה היא שחומר החיכוך על דיסק המצמד נשחק לגמרי. הדיסק כבר לא מצליח ליצור חיכוך מול גלגל תנופה, מה שגורם למצמד להחליק ולא לאפשר מעבר הילוכים תקין. למרות השם המטעה, לא מדובר באש או בעירה אמיתית, אלא בבלאי של החומרים.

מהם הגורמים השכיחים לקלאץ' שנשרף?

סגנון נהיגה 

נהיגה אגרסיבית קיצונית, עם דישות והאצות חזקות, גורמת ללחץ רב על מערכת המצמד. החומרים של דיסק המצמד מתוכננים לפעול בטווח מסוים של טמפרטורות וכוחות חיכוך. סגנון נהיגה אגרסיבי מזיז את הגבולות האלה והמצמד חווה לחצים חריגים באופן תדיר, דבר שמוביל לבלאי מואץ ושחיקה מהירה של חומרי החיכוך. התוצאה היא כי חיי המצמד מתקצרים משמעותית.

דיסק מצמד מזוהם 

השמן מיועד להפחית חיכוך בחלקים מסוימים של המנוע. אך כאשר הוא חודר לאזור המצמד, התוצאה היא הפוכה – חומרי החיכוך על דיסק המצמד הופכים למשומנים וחלקלקים, ומאבדים את יכולת היצמדות והחיכוך הדרושים מול גלגל תנופה. במקרה כזה, חלק מכוח הגרירה של המנוע אינו מועבר כראוי אל תיבת ההילוכים, והמצמד מחליק. הדבר גורם להתחממות יתר וגם לשחיקה של המצמד במהירות בלתי סבירה.

גלגל תנופה עקום 

 גלגל תנופה הוא שטח מתכתי מוצק אליו אמור להיצמד דיסק המצמד באמצעות חיכוך בזמן שידור הכוח מהמנוע לתיבת ההילוכים. אם גלגל תנופה עוות ונעשה לא מישורי בשל התחממות יתר או נזק אחר כלשהו, אזי הוא יגרום לחיכוך לא אחיד על דיסק המצמד. המקומות בדיסק שיפגשו בנקודות הגבוהות של הגלגל העקום יחוו שחיקה מוגברת, בעוד אזורים אחרים יהיו פחות שחוקים. התוצאה תהיה בלאי לא שווה של דיסק המצמד שיוביל להחלפתו המוקדמת.

תהליך התיקון

כאשר מזוהה שהמצמד “נשרף”, נדרשת החלפה של דיסק המצמד. אך על מנת לבצע את התיקון כראוי, צריך לבדוק גם את שאר רכיבי המצמד:

  1. בשלב הראשון מדובר בהסרת תיבת ההילוכים על ידי מכונאי מומחה היא שלב הכרחי לצורך גישה לרכיבי המצמד והחלפתם. זוהי משימה טכנית מורכבת הדורשת ידע והכשרה מקצועיים. הטכנאי צריך להסיר את תיבת ההילוכים מן המכונית, לפזר את החלקים השונים לצורך הטיפול, ולהרכיב הכל חזרה בסדר הפוך לאחר החלפת רכיבי המצמד.
  2. לוחית הלחץ היא חלק קריטי במערכת המצמד. תפקידה הוא ללחוץ על דיסק המצמד כלפי גלגל תנופה כאשר דוושת המצמד משוחררת, וליצור את החיבור החזק הנדרש להעברת כוח הגרירה. אם לוחית הלחץ ניזוקה, עקומה או שחוקה מדי, היא לא תוכל לבצע את תפקידה כראוי. לכן בתהליך התיקון, הטכנאי צריך לבדוק אותה ביסודיות ולהחליפה במידת הצורך.
  3. בדיקת גלגל התנופה היא חיונית, שכן עיוותים, סדקים או נקודות התחממות בו עלולים לגרום לשחיקה מהירה של דיסק המצמד החדש שיוחלף. אם גלגל תנופה  עקום מדי או שחוק מאוד, כנראה שיידרש להחליפו גם כן כדי לוודא כי תיקון המצמד יחזיק מעמד לטווח הארוך.
  4. במקרים רבים, תהליך החלפת מצמד כולל גם התקנת מיסבים חדשים הקשורים למערכת המצמד. מיסבים אלה עוזרים בהפחתת חיכוך. לכן חשוב להחליפם גם כדי למנוע בעיות משניות עתידיות במערכת המצמד המתוקנת.