ממיר קטליטי - תקלות נפוצות

מהן התקלות הנפוצות בממיר הקטליטי, כיצד מאתרים אותן ומטפלים בהן?

הממיר הקטליטי הינו רכיב חובה בכל רכב, המותקן בצינור הפליטה של הרכב (ובחלק מהרכבים מותקן ישירות בסעפת הפליטה בסמוך למנוע). תפקידו של הממיר הקטליטי הוא הורדת שיעור הזיהום היוצא ממערכת הפליטה ברכב. הממיר נחשב לחלק יקר הודות לחומרים מהם הוא עשוי וכן לתפקודו המורכב. אך כמו בכל חלק במערכות הרכב השונות, גם הוא מועד לתקלות – חלקן תקלות שמקורן בו וחלקן תקלות כתוצאה מגורמים אחרים ברכב.

ממיר קטליטי4

תוכן העניינים:

בעיות נפוצות

  1. התכה של הממיר – הממיר עשוי מתכת, ותקלות מסויימות ברכב עשויות לגרום להתכתו או לפירוקו. תקלה מוכרת כזו היא מצב שבו יש בעיה בסליל ההצתה ברכב – מה שגורם לתערובת דלק שלא נשרפה להיפלט אל האגזוז – ובדרך להתיך את הממיר או חלק ממנו. רכיבים בממיר עלולים להתפרק עקב כך ולגרום לסתימה של צינור הפליטה. במצב כזה יורגש שהרכב “לא סוחב” ומתקשה בנסיעה.

  2. תקלה בחיישן החמצן – כשל בחיישני החמצן גם הוא נחשב לתקלה נפוצה יחסית (אם בעקבות בלאי ואם בגלל גורמים אחרים כגון חשיפה למים או לאדים). החיישן התקול מזהה כמות חמצן שגויה וכתוצאה מה”דיווח” מורה המחשב על הגדלת כמות הדלק המוזרקת למנוע. כתוצאה מצריכת הדלק הגבוהה עלול להיגרם לממיר נזק של עודף פיח ותפקודו לקוי.

  3. סתימה בממיר הקטליטי – ניתן לאבחן סתימה בממיר בעקבות סימנים שונים כגון: הרכב אינו סוחב, רעשי שריקה בעת לחיצה על דוושת הגז, רעשי מתכתי ברכב ועוד. הגורמים לתקלה זו מגוונים: דלק שאינו שרוף שהגיע לממיר, תערובת דלק עשירה או עניה מידי, שמן שהגיע לממיר מסיבות שונות, מפגע כלשהו בממיר (כגון פגיעה מסלע או מדרכה), טעות של מילוי סולר במקום בנזין ועוד.

כיצד מטפלים?

ניגשים למוסך בהקדם. ישנן מספר דרכים מקובלות לבדיקת הממיר: פתיחה ושל חיישן החמצן, פתיחת הברגים בממיר, פירוק הממיר מהרכב ובדיקתו, חיבור שעון ואקום לסעפת היניקה ושימוש באקדח טמפרטורה.

​​במקרה של סתימה פעמים ניתן להשתמש בתוספי ניקוי ייעודיים לפתרון זמני (יעילותם מוטלת בספק). ההמלצה המקצועית היא לא להיעזר בתוספים אשר אינם פותרים את הבעיה באופן קבוע, אלא להחליף את הממיר במידה ואכן הבעיה נמצאת בו והיא לא תוצר של תקלה במערכת הזרקת הדלק או ממקור אחר.