איזה מצבר מתאים לרכב שלי?

הסבר טכני וטיפים לבחירה נבונה של מצבר לרכב

אם אינכם חדשים בתחום הנהיגה והבעלות על רכב, בוודאי כבר נתקלתם במצב שבו המצבר מגמגם ועושה בעיות בעת ההתנעה, או, לחילופין, שובק חיים. כך או כך, בכל אחד משני המקרים הללו, פירוש הדבר הוא כי הגיע הזמן להחליף את המצבר ולרכוש אחד חדש עבור הרכב. מכאן, אם יש לכם גם טיפ-טיפה של חוש טכני, תהיו מסוגלים לרכוש, עצמאית, את המצבר לרכב, ואפילו להרכיב אותו בעצמכם ובמו-ידיכם.

טיפ קטן, כבר בהתחלה – בשנים האחרונות נכנסו לשוק המצברים הישראלי חברות פחות מוכרות ויבואנים ישראליים המייבאים מצברים מתוצרתם. לא נוכל לומר, כי, ככלל, כל המצברים הפחות מוכרים אינם טובים כמו המצברים המוכרים. אבל, יחד עם זאת, חשוב להיזהר מהמצברים שאינם מתאימים למזג האוויר הישראלי והחם, השורר כאן במרבית ימות השנה. על מנת לסבר את האוזן, נסביר – מצבר המותאם לעבודה בתנאי מזג אוויר חמים יהיה מצבר שחומציות היא נמוכה יותר מהמצבר המותאם לפעולה בתנאי קור.

מצבר רכב

התאמה טכנית של המצבר לרכב

בעת התאמה עצמאית של המצבר שלכם, מומלץ, קודם כל, לבדוק בספר הרכב שלכם (ליתר דיוק – בפרק שעוסק במערכת החשמל שלו) את נתוניו של המצבר שמומלץ לכם לקנות, מידותיו והאמפראז’ הנדרש. יצרני המצברים מדביקים מדבקות שונות על מצברים היוצאים ממפעליהם. מדבקות אלה מכילות פרטים שונים, כך שספציפית, המדבקה שתהיה חשובה לנו כרגע בזמן רכישת המצבר תהיה המדבקה המכילה את פרטיו הטכניים של המצבר בספרות ובאותיות, למשל – 12v 60Ah 350A EN.

בואו נפרק את מה שכתוב כאן –

מתח המצבר = 12V

האמפר לשעה שלו = 60Ah – מצברים המיועדים להתנעת רכבים גדולים יותר מאופיינים גם בגודלם הפיזי וגם בקיבולתם הגדולה יותר, ועל המדבקות שלהם, בחלק הזה יהיו כתובים מספרים שהם בין 95Ah ל-230Ah.

זרם ההתנעה = 350AN

הסטנדרט שבו הוא עומד הוא הסטנדרט האירופי, ואת זה אנחנו יודעים בזכות ה-EN שבמדבקה.

על אף שבכל כלי הרכב חשוב להתייחס להוראות יצרן הרכב, ברכבים גדולים הדבר חשוב במיוחד. זאת, מאחר ויצרני הרכבים מתאימים את המצבר ואת האלטרנטור שברכב לדרישות הכח של כל סוג רכב. כך שאם נמקם ברכב את השילוב הלא מתאים בין מצבר לאלטרנטור, מאד סביר להניח כי מה שיקרה יהיה שהאלטרנטור יתחמם מעל למידה שהוא צריך להתחמם, דבר שיקצר, בצורה ניכרת, את אורך החיים.

הקשר בין גודל המצבר לכוח שלו – באופן טבעי, ככל שמתח חשמלי הנדרש ממצבר הוא גבוה יותר, הוא יכיל מספר גדול יותר של תאים. לכן, מצברי ה-40 וולט, לדוגמה, יהיו גדולים וחזקים יותר מאשר מצברי ה-20 וולט.

סוג וטווח האחריות

קריטריון נוסף בבחירת המצבר לרכב נוגע לאחריות הנלווית אל המצבר. אין צורך להזכיר את הצורך באחריות, נכון? אבל בואו נדבר על המקרים בהם אתם לא קונים את המצבר במוסך מדרכה מפוקפק, אלא במקום מסודר, ולכן, יש לו גם אחריות.

האחריות למרבית המצברים תנוע בין 12 חודשים ל-20 חודשים. יוצאי דופן הם המצברים שהאחריות להם הינה בת 24 חודשים, והם, בהתאם, גם יהיו היקרים יותר. אורך חייו של מצבר ממוצע נע בסביבות שלוש-ארבע שנים, כך שאם תקופת האחריות על המצבר שאתם קונים היא רק 12 חודשים, זה אומר שנשארה למצבר שלכם לפחות עוד שנה אחת לחיות לאחר גמר האחריות.

גם כאן, יש נקודת יתרון לטובת רכישת מצברים מיצרני מצברים מוכרים, שכן, בעת קניית המצבר הזול יותר ישנה סכנה שכשתתעורר תקלה המצריכה את הפעלת האחריות, אתם עלולים לגלות שהאחריות לא שווה הרבה, כי מי שמכר לכם את המצבר נעלם, היבואן ניתק את הטלפון ואת יצרן המצבר? יש סיכוי סביר שתזכו בפיס, לפני שתצליחו לקבל ממנו כל תגובה שהיא!