תקלות חשמל ברכב

פנסי הרכב, האלטרנטור, המתנע, החלונות, המזגן ועוד: מערכות רבות ברכב מושתתות על תפעול חשמלי תקין, שעליו מופקד מצבר הרכב. החשמל המופק מסתעף למגוון חלקים ברכב, וכמו כל רכיב – גם מערכת החשמל ברכב עלולה לסבול מתקלות, פגמים או בלאי. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

פעמים רבות מקור הבעיה החשמלית ברכב קשור לתקלה כלשהי במצבר, אך לעיתים מדובר בתקלות חשמליות בנקודות אחרות ברכב – את חלקן ניתן לפתור באופן עצמאי ובחלקן יש צורך לגשת למוסך לטיפול בבעיה. לעיתים התקלות נחשבות לנפוצות יחסית, ולעיתים מדובר בתקלות מורכבות יותר לטיפול. בין כן ובין כך, היכרות טובה עם מערכת החשמל ברכב עשויה לעזור לעיתים ובמקרים מסויימים מאפשרת אפילו לטפל בבעיה באופן עצמאי.

תקלה בסטרטר (מתנע)

המתנע אחראי על ההצתה הראשונית שמאפשרת את הנעתו של הרכב. המתנע הוא סוג של מנוע מתופעל ע”י חשמל, והוא זה שמניע את מנוע הרכב באופן ראשוני. את החשמל המשמש להפעלתו מקבל המתנע ממצבר הרכב. ככל שמדובר בחלק זה של הרכב, תקלה במתנע תגרום בהכרח לבעיה בהפעלת המנוע ולכן יש צורך לטפל בבעיה בהקדם.

בעיה במצבר

המצבר הוא המרכיב החשמלי העיקרי ברכב. המצבר אחראי על אספקת החשמל לרכב, שמאפשרת את הפעלתו והנעתו. כאשר המצבר מרוקן – לא תתקיים הצתה ע”י הסטארטר והרכב יושבת מכלל פעילות. בעיה זאת ניתן לפתור לפחות זמנית (במקרים מדובר במצבר שיש בו עדיין כח חשמלי והוא פשוט נגמר עקב אי שימוש ברב תקופה ארוכה או השארת הרכב עם אורות דלוקים זמן רב) בד”כ ע”י מילוי מצבר בסיוע של רכב נוסף באמצעות התנעה עם כבלים. במצבים אחרים, מצבר מרוקן או תקול יגרום לכך שחלק מהרכיבים החשמליים ברכב לא יפעלו, כגון הארה חלקית של לוח השעונים. לעיתים הבעיה צריך החלפתו של המצבר בחדש. אם מילוי המצבר מטפל בבעיה, אך המצבר מתרוקן לעיתים קרובות שוב ושוב – מומלץ לגשת למוסף לבדוק את תקינותו, ייתכן שהוא כבר “עשה את שלו” ויש צורך להחליפו במצבר חדש.

תקלה באלטרנטור

האלטרנטור הוא כעין גנרטור: סליל מתכת ובתוכו מוט מגנטי. עם סיבובו של המוט, האנרגיה המכאנית הופכת לחשמלית, מה שמטעין חשמל במצבר. אלטרנטור תקול יגרום לאי התנעת הרכב, ובמקרים כאלו יש צורך להביא את הרכב למוסך לתיקון בהקדם.

תקלה במזגן הרכב

פעילותו של המזגן מתאפשרת בעזרת חשמל וגז המזגן. תקלה חשמלית במזגן תגרום לבעיות שונות בתפקודו, כמו לדוגמא מזגן שאינו מקרר ומוציא אוויר חם במקום קר. לרוב מדובר במצבר מרוקן או תקול. 

חלונות חשמליים

חלונות רכב חשמליים פועלים על ידי מנועי חלון. בעיה במנוע תגרום לכך שהחלון לא ייפתח או ייפתח באופן חלקי. לעיתים מדובר בכבל שהתנתק – במצב זה ניתן לפתוח את כיסוי הדלת הפנימי, לבדוק האם יש כבל מנותק ולחברו מחדש. במידה והכל נראה כשורה ייתכן שמדובר במתג תקול או רכיב אחר שמצריך החלפה ויש לגשת למוסך לצורך הטיפול.

תאורה פנימית

תאורה פנימית (נורות, לוח השעונים) ותאורה חיצונית (פנסי רכב קדמיים ואחוריים) מושתתות על מערכת החשמל ברכב. תקלה בפנס יחיד או נורה בודדת ניתן להחליף ע”י החלפת הנורה, אך לעיתים הבעיה מורכב יותר ויש צורך לגשת למוסך, כגון: פיוזים שרופים, מגעים רופפים, ביעה בחיישנים ועוד.

טיפול בבעיות חשמל ברכב

כאשר מעריכים בוודאות שהתקלה החשמלית ברכב אינה קשורה במצבר תקול או מרוקן, מומלץ לגשת בהקדם למוסך שמתמחה בתיקון מערכות חשמליות ברכב, שכן בעיות שונות מצריכות טיפול על ידי חשמלאי רכב מוסמך. טיפול במוסך כזה יאתר את מוקד הבעיה באופן מדוייק ויטפל בו בהתאם.

חשוב לא לדחות טיפול ברכיב חשמלי ברכב, שכן לעיתים הדבר מעיד על בעיה עמוקה יותר שחוסר טיפול בה יכול לגרום להשבתת הרכב.