רכב לא מניע

גורמים אפשריים וכיצד עלינו לפעול כאשר אנו לא מצליחים להתניע את הרכב

אין נהג שלא חווה את זה – נכנסים לרכב, מכניסים את המפתח לסוויץ’ והרכב לא מניע. במאמר זה נסקור את הסיבות לתופעה ואת האופן בו אפשר להתמודד עם עמה.

רכב לא מניע

מצבר תקול

הסיבה הנפוצה ביותר לכך שהרכב לא מניע היא מצבר (סוללה) שסיים את חייו. הסוללה יכולה להתרוקן אם אחרי שכיבינו את הרכב נשאר ברכב רכיב שעדיין עובד ובמהלך השעות שהרכב עומד הוא זולל חשמל מבלי שתהיה טעינה. הדוגמה המובהקת והנפוצה בהקשר הזה היא השארת אורות דולקים. סוללה יכולה להתרוקן גם כאשר היא מאוד ישנה. כאשר הסוללה מתרוקנת ניתן ‘להחיות’ אותה באמצעות טעינה חיצונית על ידי כבלים ממצבר ברכב אחר. במידה והמצבר ישן מומלץ בכל מקרה להחליף אותו.

קורוזיה או חיבורי מצבר רופפים

שימוש בדלק מאוקטן נמוך מידי עלול לגרום להתלקחות מהירה מידי לפני שהמצת נכנס לפעולה והתוצאה תהיה נקישות מטרידות מכיוון המנוע. בישראל, בשנים האחרונות נמכרים רק דלקים באוקטן גבוה ולכן הבעיה הזו נדירה. יש מקומות בעולם שעדיין נמכרים דלקים מאוקטן נמוך ובמדינות אלו שווה להיות ערים לתופעה.

אלטרנטור תקול

האלטרנטור הוא הרכיב שאחראי לטעון את המצבר בזמן נסיעה, אם האלטרנטור לא תקין ולא עובד או עובד באופן חלקי, המצבר יתרוקן ולא ניתן יהיה להניע את הרכב. לעיתים יש סימני אזהרה לכך שהאלטרנטור בסוף ימיו. שימו לב שהרבה אנשים מחליפים מצבר רק כדי לגלות שבעצם יש להם בעיית אלטרנטור, לכן מומלץ לתת לחשמלאי רכב לבדוק את כל הרכיבים לפני שממהרים לרכוש ולהתקין מצבר חדש.

הסטרטר הלך

הסטרטר הוא למעשה מנוע חשמלי קטן שתפקידו להתחיל את פעולת המנוע, אם הסטרטר התקלקל הרכב לא יניע. אינדיקציה בולטת לכך שבעיית ההנעה מקורה בסטרטר תקול היא כאשר מסובבים את המפתח ולא נשמע שום צליל. לרוב כאשר הבעיה היא בסטרטר הפתרון הוא החלפת היחידה.

מצת פגום

סיבה נוספת שהרכב לא יניע היא שהמצת שנמצא ממש מעבר לסוויץ’ פגום. לעיתים תקלה במצת באה עם סוויץ’ תקול. אם המפתח ממען להסתובב בסוויץ’ יתכן שהגיע הזמן להחליף מצת.

פלאגים פגומים

הפלגים במנוע גם הם ממלאים תפקיד במנגנון ההתנעה פלאגים ישנים או פלאגים שנרטבו עשויים להקשות על הנעת הרכב.

אזל הדלק

זה אולי נשמע טריוויאלי, אבל רכב ללא דלק לא יניע. לכן, לפני שאתם הופכים עולמות וודאו את הפרט הקטן הזה.

פילטר דלק סתום

פילטר דלק סתום ימנע מעבר דלק למנוע וללא דלק במנוע הרכב לא יניע. במקרה הזה הפתרון הוא החלפה או ניקוי של פילטר הדלק.

משאבת דלק מקולקלת

בהמשך לסיבות שהרכב לא מניע משום שדלק לא מגיע למנוע, בנוסף לפילטר דלק סתום ומיכל ריק, גם משאבת דלק מקולקלת יכולה להוביל לאותה תוצאה.

בעיית חיווט

נתק בחיווט עשוי לגרום לכך שההוראה החשמלית פשוט לא תגיע למנוע, לרוב בעיות חיווט יבדקו רק אחרי שנשללו  סיבות אחרות, כדי לאתר בעיית חיווט ההמלצה היא להיעזר בחשמלי רכב עם ציוד דיאגנוסטיקה מתאים.