נורת מנוע נדלקה - מה עושים?

בכל רכב מצויות נורות שונות על גבי לוח המחוונים, שמתריעות מפני תקלות ובעיות שונות ברכב. פעמים רבות נדלקות נורות המנוע, המעידות על בעיה במנוע או במערכות הקשורות אליו ומשפיעות על תפקודו. הנורות דולקות בצבעי אדום, כתום, צהוב או כחול. יש כאלו שמהבהבות ויש כאלו שדולקות יחד עם הכיתוב “Check Engine” על ידן. מדוע נדלקות הנורות ועל מה הן מעידות?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

לוח המחוונים והנורות שבו משתנה מרכב אחד למשנהו. בחלק מהרכבים, לדוגמא, ישנו “מד חום מנוע” שבאמצעותו ניתן לדעת האם חום המנוע מצוי במצב אופטימלי לנסיעה – וברכבים אחרים ישנן נורות אזהרה שנדלקות במידה והמנוע חם מידי או קר מידי.

בכל הרכבים, נורת המנוע עשויה להעיד על שלל בעיות במערכות שונות של הרכב, כשבמידה ויחד איתה נדלקות נורות נוספות – ניתן להבין טוב יותר את מקור הבעיה.  במקרים מסוימים הנורה רק מספקת לנו כיוון על מקור התקלה ונצטרך להיעזר במכשיר לאיתור תקלות על מנת לאתר את המקור המדויק של הבעיה. צבע הנורה מספר גם הוא על סוג התקלה שקיימת ובאיזו דחיפות יש לטפל בה כשנורות אדומות מעידות על תקלות שמחייבות בדיקה באופן קריטי, נורות צהובות גם הן מפנות את תשומת ליבו של הנהג לבדוק את פשר הבעיה ונורות כחולות/ירוקות הן נורות של מידע בלבד.

ישנן מספר נורות הקשורות לבעיות במנוע, נציין את הנורות הנפוצות והחשובות שבהן:

נורת בדוק מנוע (Check Engine)

במידה ונורה נדלקת בצבע כתום/אדום היא מזהירה אותנו כי עלולה להיות בעיה כלשהי בתפקוד של מנוע הרכב, כגון:

  • בעיה בממיר הקטליטי
  • בעיה בחיישן החמצן ובחיישן מד מסת אוויר
  • בעיה בתרמוסטט המווסת את חום המנוע
  • בעיה בחיישן EGR (מחזיר גזים)
  • בעיה במצבר
  • תקלה במערכת הזרקת הדלק
  • בעיה בסליל ההצתה

מה עליי לעשות? במקרה כזה נראה שיש בעיה כלשהי במנוע אותה ויש לפנות למוסך בהקדם על מנת לבדוק אותה, אך ישנן בדיקות אותן אנו גם יכולים לבצע בעצמנו כמו בדיקה אם טנק הדלק מהודק ומחובר כראוי או אם יש נזילה כלשהי מאטם מכסה השסתומים של המנע (ניתן לפתוח את המכסה ולראות אם ישנה נזילה). כמו כן, ניתן לבצע בדיקה באמצעות סורקת OBD, מכשיר אותו אנו מחברים לרכב ומקבלים קוד תקלה אשר מכוון אותנו למקור של התקלה.

תקלות נפוצות הקשורות למנוע הרכב:

P0018 P0087 P0101 P0107 P0113 P0115 P0120 P0130 P0131 P0300 P0325 P0335 P0340 P0401 P0420 P1349 P2122

לקבלת הסבר קצר על כל תקלה היכנסו לרשימת קודי תקלה ברכב והזינו את מספר התקלה.

נורת בדוק מנוע הינה אוניברסלית ורלוונטית לכל יצרניות הרכב: אאודי/אודי, טויוטה, סקודה, סאב, פולקסווגן, סיטרואן, סיאט, פורד, שברולט, רנו, פיג’ו, סוזוקי, ניסאן, הונדה, האמר, במוו, אלפא רומיאו, יונדאי, לנדרובר, מיצובישי, מאזדה, סובארו, מרצדס, מיני, פיאט, פורשה, פונטיאק, קדילאק, קרייזלר, לקסוס,יגואר, ביואיק, איסוזו, אינפיניטי, ג’יפ, דייהטסו, וולוו, האמר, דודג’, אופל, קיה.

נורת לחץ שמן נמוך

נורה זו מאותתת לנו כי ישנה בעיה במפלס שמן המנוע או כי הלחץ נמוך מהמידה הרצויה, עשויה להופיע במקביל לנורת בדוק מנוע.

מה עליי לעשות? ראשית כל צערו את הרכב וכבו את המנוע, כך שהרכב יתקרר (כחצי שעה לפחות) ולאחר מכן הוציאו את מדיד השמן, נקו אותו ואז בצעו בדיקה של שמן המנוע. במידה וקיים חוסר אז מלאו את השמן (שמן מתאים כמובן, בהתאם להוראות היצרן) ולאחר מכן התניעו את הרכב – במידה והנורה נעלמה – מעולה! כעת ניתן להמשיך בנסיעה. במידה והיא עדיין ישנה אז יש לבדוק את הרכב באופן מיידי ולבצע גרירה שלו למוסך (רצוי ליצור קשר קודם כל קשר עם המוסך ולהסביר לו את מהות התקלה) או להזמין שירותי דרך.

נורת חום מנוע

נורה זו מסומנת לרוב בצורת מד חום. כאשר היא דולקת בצבע אדום המשמעות היא שהטמפרטורה במנוע גבוהה מידי ויש לעצור בהקדם את הרכב. ייתכן שישנו מחסור בנוזל הקירור או שיש בעיה כלשהי במערכת הקירור.

מה עליי לעשות? במקרה כזה עלינו לעצור את הרכב באופן מיידי ולכבות את המנוע. אחרי חצי שעה כשהרכב קר יש לבצע בדיקת מים ברדיאטור הרכב – בעדינות ובזהירות, פן נקבל כווייה לא נעימה. יש לסובב ברבע סיבוב את המכסה ולאחר זמן מה להוציא את המכסה כולו. במידה ונמצא כי יש חוסר אז עלינו למלא מים מתאימים (חשוב למלא נוזל קירור מתאים ולא סתם מים רגילים, נוזל קירור ניתן למצוא בכל תחנת דלק). כמו כן, יש לבצע בדיקה של מד הנוזל במיכל העיבוי. במידה והנורה עדיין דולקת יש להתייעץ עם המוסך ולגרור את הרכב במידך הצורך/להזמין שירותי בדיקה בדרך. כשהנורה היא בצבע כחול, מה שקורה בד”כ בעת התנעת הרכב כשהוא במצב קר, רצוי להמתין קמעה שהמנוע יתחמם והנורה תיכבה. כשהנורה מהבהבת בצבעי אדום, כתום או צהוב מעידה על בעיה דחופה שלא ניתן להשהות ויש להגיע מיידית למוסך.

נורות אזהרה של המנוע - בדקו את מקור התקלה וטפלו בה

לסיכום – במצב של נורה אזהרה שנדלקת הקשורה למנוע יש לעצור את הרכב ולבדוק/לטפל בבעיה בהקדם. השתהות או התעלמות מהבעיה עלולה לגרום לכשלים חמורים למנוע ואף לסכן את יושבי הרכב. במוסך, המנוע יחובר למחשב חיצוני, שיאתר במדוייק את התקלה ולפי הנתונים ניתן יהיה לטפל ברכב.