משאבת הגה - תקלות נפוצות

מהן התקלות הנפוצות במשאבת ההגה, כיצד מאתרים אותן ומטפלים בהן?

היא רק נשמעת כמו חלק גנרי, אבל האמת היא שהיא מרכיב קריטי ביכולת שלנו לנהוג ברכב: חשבתם פעם איך הגלגלים מסתובבים עם סיבוב ההגה? אם נחשוב על זה, להזיז את ארבעת הגלגלים על הכביש זו משימה שדורת המון כוח. והכוח שנדרש מכם לעומת זאת בכדי לסובב את ההגה – הוא נמוך בהרבה. על זה אחראית משאבת ההגה – המשאבה מזהה את התנועה של ההגה ומזרימה שמן אל מערך הגלגלים, ובכך סיבוב הגלגלים מתאפשר בקלות ובנוחות. מזה אתם בטח מבינים, שכאשר יש הרגשה של הגה “קשיח” או קושי בסיבוב ההגה, ייתכן מאוד (לא תמיד) שמדובר בתקלה במשאבת ההגה.

משאבת הגה תקלות

אחד התסמינים לתקלה במשאבת ההגה מכונה משאבת הגה נוזלת – מצב שבו ניתן להבחין בטפטוף שמן באזור משאבת ההגה. נזילת השמן היא סימן לכך שקיימת בעיה – אם בעקבות בלאי של המשאבה (מה שלרוב מצריך את החלפתה) ואם בעקבות תקלה באחד מחלקי המשאבה.

הגה קשיח

סימן נוסף לתקלה במשאבת ההגה הוא קושי בהזזת ההגה, אבל שימו לב – דווקא בנסיעה איטית, כגון יציאה מחניון או מחניה. כאשר עם עליית הקמ”ש ההגה מרגיש יותר “חופשי” אך חוזר להיות קשיח במסיעה איטית – כנראה שקיימת בעיה במשאבה ויש צורך להגיע למוסך.

משאבת הגה רועשת

בניגוד למקובל לחשוב, רעשים מכיוון משאבת ההגה לרוב אינם מעידים על בעיה במשאבה. משאבת הגה רועשת היא פעמים רבות סימן לרצועת הגה קרועה, או מצב שבו קיים מתח רב או תת-מתח ברצועת הרכב. מצבים אלו מצריכים לרוב להחליף רצועה ולא משאבה.

תיקון וטיפול בתקלות

כמובן שמדובר בבעיה שלא ניתן לטפל בה באופן עצמאי. יש להגיע למוסך איכותי לאבחון התקלה – מה שיסייע להבין האם ניתן לתקן את המשאבה או שיש צורך להחליפה בחדשה. לעיתים ניתן להפסיק את הטפטוף בהחלפת מיכל השמן של המשאבה או לחילופין בביצוע ניקוי יסודי במיכל. 

שימו לב – מומלץ לא לדחות את הטיפול ולהגיע לתיקון המשאבה כבר עם הופעת הסימנים הראשונים, שכן דחיית הטיפול בתקלה עלולה לגרום להצטברות של שאריות שמן בצינוריות ובחלל המשאבה, מה שיעלה את עלויות התיקון שיכללו גם צורך בשטיפה יסודית של האזור.