מניעת גניבת רכב

טיפים שימושיים ואמצעים למניעת פריצות וגניבת רכבים

כלי רכב שנגנבים משמשים את הגונבים אותם למטרות רבות ושונות- פירוקו של הרכב ב”משחטת” רכב לצורך מכירת חלקיו כחלקי חילוף, זיוף רישיונותיו ומכירה שלו, מחדש, בגבולות ישראל כשזהותו שונה מקודם, מכירת רכבים גנובים בשטחיה של הרשות הפלסטינאית, גניבה לשם קבלת “כופר” מבעלי הרכב וכן הלאה – לא מעט אופציות, שאף אחת מהן אינה נראית כעתיד חיובי במיוחד לרכב החביב עליכם. בתקופה האחרונה, עקב מחסור חמור בחלקי חילוף נמצא (נתונים עליהם דיווחה חברת איתוראן) כי חלה עלייה של 72% במספר גניבות הרכבים בחצי השנה האחרונה. הנתונים המדאיגים האלה מחייבים מאיתנו לנקוט במשנה זהירות בכל מה שקשור על שמירת הרכב מפני פריצות וגניבות.

פריצה לרכב

ראשית, כדאי מאד לצייד את הרכב לפחות במערכת מיגון אחת. שוק מערכות המיגון המיועדות לרכב מציע לא מעט אפשרויות שמטרתן המרכזית היא ההגנה על רכב, שמתוכן, תוכלו לבחור האם להשתמש במערכת מיגון בודדה, או שברצונכם ליצור שילוב בין מספר מערכות מיגון בשיטות שונות, לצורך קבלת רמת ההגנה הגבוהה יותר. חשוב גם לזכור כי נקיטת מיגון רכב מהווה דרישה סף בסיסית מטעמן של חברות ביטוח, כשאתם מתכוונים לרכוש פוליסת ביטוח מקיפה. חלק מחברות הביטוח נוקבות במפורש בסוג מערכת המיגון הנדרשת, בעוד שאחרות דורשות רמת הגנה מסוימת, אבל אינן מכתיבות לרוכשי פוליסת הביטוח המקיף באיזה סוגי מערכות עליהם לבחור.

מערכות אזעקה

נחשבות למערכות הבסיסיות שבין מגוון מערכות מיגון הרכב. בעת הניסיון לפריצה לרכב, הגלאים של המערכת מפעילים צופר אזעקה. חלק מהמערכות המתקדמות יותר, מודיעות, במקביל ובזמן אמת, לבעלים של הרכב על התרחשותו של ניסיון הפריצה, בין אם דרך מכשיר דמוי ביפר, ובין אם באמצעות אזעקה המופעלת מוקד חברת אבטחה.

משבתי מנוע

תפקידם של אלו הוא לבצע את המשתמע משמם – השבתת פעולת מנוע הרכב ומניעת הפעלתו במקרים בהם לא נעשה שימוש במפתח ההתנעה המקורי של הרכב, או שלא בוצעה הקלדת הקוד הסודי שאמור להיות ידוע רק לבעליו החוקיים הרכב. כיום, חלק מכלי הרכב מהדגמים החדשים יותר כבר מגיעים כשהם מצוידים בסוג מסוים של אימובילייזר המשבית את המנוע כשלא מתקיימים תנאים מסוימים.

מנעולים פיזיים

מנעולים מסוגים אלה משמשים לנעילה פיזית ופנימית של החלקים ברכב הדרושים לצורך הפעלתו התקינה. ביניהם – מנעולי הגה, מנעולים למוט ההילוכים, מנעולי דוושות או מנעולים המשלבים נעילה של יותר מרכיב אחד.

מפתחות חכמים

מערכות הגנה שמותקנות, לרוב, ע”י יצרני רכבי היוקרה -מפתחות התנעה מיוחדים הכוללים שבבים אלקטרוניים שמערכות ההתנעה של הרכב אינן מאפשרת ביצוע פעולה ללא זיהויים.

מערכות קוד בלוח מקשים ("קודנית")

מערכות הכוללות לוחות מקשים שמחוברים למשבתי מנוע. מערכות מסוג זה מונעות את הפעלת המערכת ומשחררות את הנעילה רק עם הקשת הקוד הסודי.

מערכות איתור לרכב

מערכות אלו מקשרות בין הרכב לבין מוקד חברת האיתור. באופן זה, המוקדנים במוקד, מסוגלים לדעת היכן נמצא הרכב, בזמן אמת ובכל רגע נתון. חלק מהמערכות יעילות לא רק באיתור הרכב לאחר שנגנב, אלא מאפשרות למוקדן לתקשר עם הנהג, לשלוט על חלק ממערכות הרכב השונות, לנתקן אותן (על מנת להשבית את הרכב בעת גניבה) וכן הלאה.

מערכות "עלוקה"

מערכות מיגון המשביתות רכיבים ספציפיים במנועי הרכבים, כדוגמת מערכת החשמל שברכב או מערכת דלק.

מערכות המיגון השונות, אמנם, עדיין אינן מסוגלות להבטיח הגנה מלאה מפני גניבת הרכב, אולם הן, בהחלט מסוגלות להפוך את חייהם של המנסים לגנוב את הרכב שלכם להרבה יותר קשים!

פעולות נוספות בעזרתן אנו יכולים למנוע גניבת רכב

מעבר לאמצעים ולמערכות המיגון, ישנן פעולות אנוש שאנו יכולים לבצע אשר יכולים להקטין את הסיכון לגניבת הרכב או למזער את הנזקים בכך, כגון: הקפדה על אי השארת חלונות פתוחים, אי השארת מסמכים חשובים וטלפון נייד ברכב, להשתדל לחנות במקומות מוארים ומצולמים ועוד. טיפים אלה ונוספים מטעם יחידת אתגר המשטרית (אשר אמונה על המאבק בגניבות רכבים) ניתן למצוא בכתבה הבאה.