העברת בעלות על רכב

מדריך מפורט אודות תהליך העברת בעלות על רכב

קניתם רכב? בשעה טובה. השלב האחרון לאחר הקניה הוא העברת בעלות הרכב על שמכם. איך עושים את זה, כמה זה עולה ומה צריך לדעת? המדריך המלא להעברת בעלות.

העברת בעלות על רכב

על פי הוראות משרד התחבורה, האחיות לביצוע העברת הבעלות היא על המוכר. כמובן שאפשר להסתדר בין הצדדים לגבי העלות וביצוע ההעברה בפועל, אבל מבחינת משרד התחבורה המוכר הוא זה שאחראי. לביצוע העברה בפועל יכולים להגיע שני הצדדים, אולם אפשר לעשות זאת גם רק עם צד אחד, בתנאי שיש לו ייפוי כוח (על גבי טופס רשמי של משרד התחבורה) מאת הצד השני, וכן תעודת זהות של הצד השני (לא צילום).

היכן מבצעים העברת בעלות על רכב?

העברת בעלות על רכב מתבצעת על פי רוב בסניפי דואר ישראל. שימו לב שלא כל הסניפים יכולים לבצע העברת בעלות, ויש לבדוק תחילה באתר רשות הדואר אילו סניפים מחוברים למחשב של משרד הרישוי. אלו הם הסניפים שבם ניתן לבצע העברה. 

אם מדובר ברכב מותאם לנכים או בעולים חדשים או ברכב שאינו פרטי (מוניות, רכבי תיירות, רכב דיפלומטי, רכב מדברי) – יש לבצע את ההעברה רק בנקודות השירות של רשות הרישוי ברחבי הארץ.

אילו מסמכים עלינו להביא לשם ביצוע ההעברה?

כדי לבצע העברת בעלות על רכב יש להגיע עם תעודות זהות של הצד המוכר ושל הצד הקונה (מקוריות בלבד) וכן רישיון רכב בתוקף. כאמור, ניתן לבצע את ההעברה במעמד צד אחד, ובלבד שיהיו בידיו תעודות הזהות המקוריות של שני הצדדים וכן ייפוי כוח מהצד השני. 

רצוי שיהיו בידי הקונה הפרטים על הרכב שנקנה כגון: הדגם, מספר הרישוי, הצבע וכדומה, כדי לוודא שזהו אכן הרכב שמופיע ברישומי משרד הרישוי. 

כמובן שיש להביא גם כסף לתשלום עבור ביצוע ההעברה.

כמה זה עולה?

אגרת העברת בעלות על רכב פרטי בסניפי הדואר עומדת על 219 ₪. 

אגרת העברת בעלות על אופנוע / קטנוע בסניפי רשות הדואר עומדת על 74 ₪.

איך מעבירים בעלות על רכב?

התהליך כולו אורך מספר דקות. ראשית יש לשלם את אגרת העברת הבעלות, ולאחר התשלום יתבצע חיבור למחשבי משרד הרישוי על מנת לבדוק שאין שיעבוד או עיקול על הרכב. חשוב לומר שתוצאת הבדיקה הזו אינה מוחלטת, וכי יכולות להתגלות מגבלות גם אם הן לא מופיעות במחשב, לכן מוטב לכלול בהסכם מכירת הרכב סעיף שבו מתחייב המוכר כי אין כל הגבלות, שיעבודים או עיקולים על הרכב. 

אם אין בעיה, העברת הבעלות תתבצע באופן מידי, הצדדים יקבלו אישור בכתב על ההעברה שאותו יוכל הקונה להצמיד לרישיון הרכב הקיים כדי להוכיח את הבעלות. עם חידוש הרישיון, יישלח הרישיון החדש כבר על שם הרוכש.

העברת בעלות באופן מקוון

החל משנת 2020 מאפשרת רשות הרישוי ביצוע העברת בעלות באופן מקוון באמצעות האתר הממשלתי ובכך לחסוך גם את ההגעה הפיזית לסניף הדואר, וגם לשלם אגרה נמוכה יותר. 

שלבי ביצוע העברת בעלות באופן מקוון:

כניסה לאזור האישי באתר הממשלתי my.gov.il למי שאין אזור אישי יתבקש ליצור חשבון באמצעות אימות מספר פרטים. על מנת לבצע העברת בעלות חובה להיות בעל חשבון אישי באתר הממשלתי, גם לקונה וגם למוכר. שימו לב כי הן הקונה והן המוכר חייבים להיכנס בו זמנית לאתר על מנת להשלים את ההעברה. 

ביצוע ההעברה: על המוכר לבחור בלשונית “רישיון רכב” ותיפתח לו רשימת כלי הרכב הרשומים על שמו. כעת עליו לבחור ברכב שאותו הוא רוצה למכור, ואז ללחוץ על כפתור “העברת בעלות”, ו”אני רוצה להתחיל בתהליך ההעברה”. במסך הבא יידרש המוכר להזין את פרטי הקונה של הרכב, ולאחר מכן ללחוץ על “פנייה לקונה”. בשלב זה המערכת תעביר פניה לקונה, שכאמור צריך להיות מחובר בו זמנית למערכת. 

אישור ההעברה: על הקונה, לאחר שקיבל את הפניה, ללחוץ על כפתור “לפרטי הרכב ולהמשך הקנייה”, והוא יועבר למסך ובו פרטי הרכב. כדאי לבדוק היטב כי הפרטים תואמים לרכב שהוא רצה לקנות. לאחר מכן יש ללחוץ על “לשלב הבא”. 

סיום ותשלום: לאחר האישור תתקבל באזור האישי של הצד המוכר ההודעה “קיבלת אישור מ- [שם הקונה] על קניית הרכב, כעת כל מה שנותר הוא לשלם את האגרה”. על המוכר ללחוץ על “לתשלום האגרה”, והוא יועבר למסך תשלום. האגרה עבור העברת בעלות מקוונת נמוכה יותר ועומדת על 206 ₪ לרכב פרטי ו-61 ₪ לאופנוע/ קטנוע. לרשותו יעמדו 10 דקות לביצוע התשלום. אם הוא לא יתבצע תוך 10 דקות ההעברה תבוטל. לאחר התשלום, לא ניתן יהיה לבטל את העברה.