בדיקת זיהום אוויר ברכב

במסגרת הטסט השנתי, רכבים נדרשים לעבור מבחן פליטת גזים רעילים, שנותן תמונת מצב על תקינותו של המנוע, של מערכת הפליטה ומערכות נוספות ברכב. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

בין הגזים שנבדקים במסגרת בדיקת זיהום אוויר בטסט – פליטת פחמן דו חמצני, חד תחמוצת הפחמן ופחמימנים, כאשר ערך תקין של תחמוצת הפחמן מגיע עד ל- 0.5% מגזי הפלטה כאשר הרכב במצב ניוטרל, ועד ל- 0.8% במערכת הפליטה כאשר החלו סיבובי המנוע.

ישנם שני מושגים שכדאי להבין בנושא זיהום האוויר ברכבים:

פירוש המושג למבדה הוא היחס בין האוויר לדלק בתערובת הדלק. כאשר ערך הלמבדה הוא 1 – תפקוד הרכב מבחינה זו תקין. כאשר כמות הדלק, או לחילופין – האוויר, גבוהה מידי באופן יחסי, ערך הלמבדה יהיה גדול או קטן מ-1, מה שאומר שקיימת פליטה של גזים מזהמים מעל התקן המותר.

ממיר קטליטי

ממיר קטליטי – הממיר הקטליטי הינו חלק ממערכת הפליטה, ותפקידו לנטרל את הגזים הרעילים. הממיר מורכב בתוך אגזוז הרכב ומכיל בתוכו פילטר דמוי כוורת. תקלה בממיר הקטליטי תגרום לעלייה בכמות המזהמים הנפלטת מאגזוז הרכב.

בדיקת זיהום אוויר

בדיקת זיהום אוויר בטסט

במהלך הטסט תיבחן כמות המזהמים הנפלטת מהרכב, כאשר רכבי בנזין ייבדקו בשלושה מצבים: כאשר הרכב במצב סרק, במצב סיבובי סרק ובמצב סיבובי מנוע גבוהים. רכבי דיזל ייבדקו במצב של דוושה לחוצה עד הסוף בהילוך סרק.

מה עושים אם הרכב נכשל בבדיקת זיהום אוויר בטסט?

במידה והרכב נכשל בבדיקת זיהום האוויר בטסט או קיבל ציון “עובר בקושי”, יש לבצע טיפול שיפתור את בעיית פליטת המזהמים. את הטיפול ניתן לעשות במוסך, ויש לקחת שבעיה לרוב לא נפתרת מיידית הודות לכך שישנם מצבים רבים שיכולים לגרום לבעיה.

ראשית, אנשי הצוות במוסך יבצעו דיאגנוזה על מקור הבעיה, באמצעות מכשירים המודדים גזים ומכשירים הבודקים רכיבם נוספים במערכת. בדרך כלל מקור הבעיה מצוי במערכת ההזרקה או הפליטה, כגון: חורים באגזוז, סתימה או בעיה אחרת בממיר ועוד. במקרים נדירים יותר, מקור הבעיה נעוץ במנוע. כשתימצא סיבת הבעיה ניתן יהיה לטפל בה באופן ממוקד, בתיקון או בהחלפה של הרכיב הפגום.