תפוח הגה

תפקיד, אופן פעולה ורמת בטיחות

תפוח הגה הינו ציוד המותקן על גלגלי ההגה ברכבים והוא מיועד לסיוע בהפעלת ההגה לנוהגים באמצעות יד אחת, בשל סיבות שונות (כשיתוק או קטיעת יד), או לנוהגים באמצעות מנגנון-יד. בחלק מתפוחי ההגה מותקן רכיב המאפשר לנוהג להפעיל פונקציות ומערכות שונות ברכב בזמן הנהיגה. כך, למעשה, ממלא תפוח ההגה שתי פונקציות במקום אחת – הוא מאפשר אחיזת ההגה וסיבובו באופן קל ונוח יותר, גם לבעלי מגבלה פיזית, ומאידך, הוא משמש כשלט לפעולות שונות ברכב, שאותן מבצעים הנהגים בעלי שתי הידיים ללא כל בעיה מיוחדת.

תפוח הגה

תפוח הגה הוא, אומנם, אביזר שגודלו קטן, אבל עבור האדם המתמודד עם נכות מגבילת-נהיגה, חשיבותו והשפעתו על נוחות הנהיגה הן גדולות. זאת, מאחר ותפוח ההגה מאפשר לנוהג בעזרתו שליטה נוחה וקלה ברכב, דבר המסייע בהפיכת חוויית הנהיגה עבור האדם המוגבל לבטוחה ונוחה יותר. יחד עם זאת, על מנת להיות מסוגלים ליהנות מכל אותם יתרונות שאותם תפוח הגה מציע, חשוב מאד לבחור אותו בקפידה, לוודא שהוא מאופיין ביציבות גבוהה (הנחוצה לצורך אחיזתו ושליטתו בהגה הרכב), שהוא עשוי מחומרי גלם עמידים ואיכותיים והחשוב מכל – שהוא עומד בתקנים הקפדניים והמחמירים ביותר שמציבים מכון התקנים הישראלי ומשרד התחבורה הישראלי גם יחד.

בחירת מיקום התקנת תפוח הגה

מעבר לבחינת איכותו ובטיחותו של תפוח הגה, ישנה גם חשיבות מרובה לבחירת מיקום התקנתו על גבי הגה הרכב. קיימים מספר פרמטרים שישפיעו על מיקומו של תפוח הגה, ביניהם – העדפותיו האישיות של הנהג (שכן, בסופו של דבר, מטרת התקנת תפוח הגה היא לאפשר לאדם, למרות מגבלתו, את הנהיגה הנוחה ביותר, ויחד עם זאת, גם הבטוחה ביותר), מהי היד הדומיננטית שבה משתמש הנהג בעת הנהיגה, וכמובן, גם מבנהו של ההגה ונתוניהם הטכניים של ההגה והרכב.

מדוע ההתקנה מוגבלת רק לרכבי נכים?

אם נתחיל מההיבט החוקי – סעיף 320 ד’ בתקנות התעבורה, תשכ”א – 1961 אומר “מותר להתקין מנגנון עזר להפעלת מערכת ההיגוי ובלבד שיאושר על ידי רשות הרישוי.”. מה שאומר, שלכאורה, כל אחד רשאי להתקין תפוח הגה ברכבו. אבל, במציאות, האישור הזה לא יינתן לכם, אם אינכם בעלי מגבלה שמאלצת אתכם לנהוג באמצעות יד אחת בלבד. אולם, מעבר לכך, ישנם לא מעט נהגים בריאים שהשתעשעו ברעיון לצייד את רכבם (כן, בניגוד לחוק) בתפוח הגה, אבל ויתרו עליו, שכן בדיוק אותן יציבות ועמידות שהופכות תפוח הגה לאיכותי עבור נהג בעל מגבלה, עלולות לסכן את הנהג (במקרה של נהג בריא – שלא לצורך) בעת תאונה.