צריכת שמן גבוהה ברכב

גורמים נפוצים לצריכת שמן גבוהה ודרכי טיפול

שמן המנוע חיוני לפעולה תקינה של הרכב, הסיכוך המתמיד של המנוע בשמן תורם לפעולה חלקה שלו ומפחית את השחיקה שלו, הפחתת החיכוך גם מונעת מהמנוע להתחמם לטמפרטורות גבוהות ו’להישפך’ או ‘להיתפס’. צריכה גבוהה של שמן אינה רק בזבזנית ומחייבת מהנהג להיות עירני ולבדוק את מצב השמן לעיתים קרובות, היא גם בהרבה מקרים מעידה על בעיה אחרת או כשל בהתהוות.

צריכת שמן גבוהה

5 סיבות נוספות לרכב ש"אוכל שמן" ופתרונות אפשריים לבעיה:

  • שחיקה בבוכנות

במנוע ישן שהבוכנות שלו עברו שחיקה מסוימת וכבר לא נסגרים באופן הרמטי, יש לעיתים בריחה קבועה של שמן ובעל הרכב חייב לגלות ערנות ולעקוב אחר כמות השמן במנוע. הפתרון במקרה הזה הוא שיפוץ או החלפת הבוכנות, בשונה ממה שחושבים כאשר מבצעים את הטיפול הזה בזמן (לפני שיגרם נזק נוסף למנוע) הוא גם לא נורא יקר.

  • שמן מאיכות נמוכה (או שמן שלא הוחלף תקופה ארוכה)

הרבה מאוד אנשים מתייחסים לשמן מנוע כאל מוצר גנרי. האמת שונה, יש הבדלים ניכרים בין שמני המנוע השונים. לכל רכב יש את השמן ברמת הצמיגות שמתאימה לו ויש אפילו השפעה של מזג האוויר (שמן לאקלים קר וחורף ושמן לאקלים חם וקיץ). שמן לא איכותי יאבד מצמיגותו יספח לכלוך ועם הזמן חלקו יישרף ויתדלדל. תופעה דומה עלולה להתרחש גם עם שמן איכותי שלא הוחלף זמן רב. הפתרון למצב הזה היא החלפה של שמן מנוע לפחות פעם בשנה ושימוש בשמן איכותי וממותג (בעל תו תקן אמריקאי) שעונה למפרט הוראות היצרן. 

  • שחיקה של אטמי המנוע

האטמים והגומיות שמורכבים על השסתומים עלולים להישחק ולאטום פחות טוב. התוצאה: בריחה של שמן. במקרה הזה הפתרון לבעיה הוא החלפת האטמים באטמים חדשים. 

  • לחץ שמן גבוה מידי

כאשר השמן במערכת הוא בלחץ גבוה מידי עלול להיווצר מגע בין השמן לצילינדרים שבעקבותיו חלק מהשמן נשרף ובסופו של דבר נוצר מחסור בשמן. יש כמה גורמים אפשריים ללחץ שמן גבוה. לפעמים התופעה נגרמת בגלל הגדרה לא נכונה במחשב הרכב, לפעמים הסיבה היא דווקא עודף שמן (כשמגדילים את נפח השמן גם הלחץ עולה). את הבעיה הזו אפשר לזהות במרכז השיירות ואם הסיבה היא הגדרה לא נכונה במחשב, ניתן לשנות את ההגדרה ולפתור את הבעיה. 

  • מנוע ישן

למרות הסיכוך המתמיד בשמן, אחרי שנים של עבודה ועשרות אלפי ק”מ מנועים נשחקים ומתחילים לזייף. כשמדברים על צריכת שמן מוגברת, צריך לזכור שמנוע חדש, מעצם טבעו צורך פחות שמן. עם השנים המנוע מאבד מהיציבות שלו, חלק מחלקיו נשחקים ונוצרים בו סדקים קטנים דרכם שמן בורח. יש בעיות מנוע (כמו האטמים והבוכנות  שהקדשנו להם סעיפים נפרדים) שניתן לפתור נקודתית, אך כשהמנוע ישן מאוד וממשיך לאכול שמן, מומלץ לשקול את החלפת כלי הרכב.