ניקוי אדים שמשת רכב

הסבר כללי, גורמים לתקלה ודרכי טיפול

אחד האתגרים הנפוצים והמסוכנים עבור נהגים הוא התמודדות עם אדים או התעבות לחות על שמשות הרכב, הפוגעים קשות בשדה הראייה ומהווים סכנת בטיחות ממשית. למעשה, המונח “אדים” לא מדויק לחלוטין במקרה זה. מה שמצטבר על השמשות אינו אדים – שהם מים במצב גז, אלא התעבות של אדי המים מהאוויר הנוצרת בשל הפרש הטמפרטורות בין האוויר החם והלח לשמשות הקרירות יותר של הרכב. כתוצאה מכך, אדי המים הופכים למים נוזליים המצטברים בצורת טיפות זעירות המקשות על הראייה.

ניקוי אדים שמשת רכב

חימום השמשה

זוהי גישה מניעתית היעילה ביותר. חימום השמשה הקדמית מבוצע באמצעות מערכת אוורור ייעודית המכוונת אליה, המזרימה אוויר חם לעבר השמשה. בשמשה האחורית קיימת “סבכת חוטים” המשמשת כגוף חימום משולב. החימום מונע את התקררות השמשות והצטברות אדי מים עליהן. בנוסף, זרם אוויר חם מגביר את היכולת לייבש טיפות שכבר התעבו על זכוכית.

ייבוש האוויר באמצעות מערכת המיזוג

הפעלת המזגן במצב קירור מייבשת את האוויר החם והלח עוד לפני שהוא מגיע לתא הנוסעים. זאת מכיוון שבמהלך תהליך הקירור מתרחשת התעבות של הלחות במערכת המיזוג עצמה, בדומה לטיפות המצטברות על מזגנים ביתיים בקיץ. כך, האוויר המגיע לתא הנוסעים כבר יבש יותר ופחות עתיר באדים שיכולים להתעבות על השמשה. 

שינוי תכונות משטח השמשה ומניעת התגלגלות הטיפות

גישה ייחודית שמקורה בנאס”א היא לשנות את תכונות משטח השמשה באמצעות ציפוי בחומרים המכונים “הידרופילים” – כלומר אוהבי מים. בניגוד לחומרים “הידרופובים” הדוחים מים, חומרים הידרופילים יוצרים קשר חזק עם מולקולות המים, מונעים מהם להתגלגל ולהצטבר כטיפות ומאפשרים להן להשטח כשכבה דקה ושקופה שאינה מפריעה לראייה. 

שינוי מתח הפנים של הטיפות

גישה פשוטה יחסית היא שימוש בחומרים הכוללים דטרגנטים, כמו משחת שיניים או תכשירי ניקוי ביתיים. הדטרגנטים פועלים כסוג של “סבון” המפרק את מתח הפנים של מולקולות המים המצויות בשכבה החיצונית של הטיפה – מעין “קרום בלתי נראה” השומר על צורתה הכדורית של הטיפה. כאשר מתח הפנים מופר, הטיפות כבר אינן מתגלגלות, אלא משתטחות לשכבה דקה ושקופה על פני השמשה.   

חשיבות הנהיגה הנאותה

נהיגה בטוחה מחייבת שמירה על שדה ראיה מלא. הבנה של מקור בעיית הצטברות אדים על השמשות והפתרונות השונים הזמינים לטיפול בה, תאפשר לכל נהג להתגבר על התופעה בקלות ובמהירות. בכך תובטח נהיגה בטוחה, נוחה ונעימה אף בתנאי מזג אוויר מאתגרים של לחות גבוהה או טמפרטורות קיצוניות.