נורת לחץ אוויר

נורת אזהרה של לחץ אוויר קיימת בלוח המחוונים ונדלקת במקרה ובאחד הצמיגים (או יותר) לחץ האוויר אינו תקין.

מדינות רבות, וישראל בתוכן, הכניסו תקנות בתחום התחבורה המחייבות בעלי רכבים חדשים בהתקנת חיישני לחץ אוויר או Tire Pressure) Monitoring System) TPMS. המודדים את מצב לחץ האוויר בצמיג.

 בכל צמיג קיים חיישן אחד, וכאשר לחץ האוויר חורג מטווח המלצת היצרן – המצב עלול לגרום לאחיזה פחות טובה של הרכב בכביש ויכול לסכן את יושבי הרכב. לחץ אוויר לא תקין לאורך זמן יגרום גם לבלאי מואץ של הצמיג ברכב.

מיקומו של החיישן הוא בחלק הג’אנט שבגלגל. החיישן מותקן בטכנולוגיה אלחוטית המשדרת את המידע אודות הטמפרטורה בגלגל ולחץ האוויר. בלוח המחוונים של הנהג מותקן קולטן לאותם החיישנים. במידה והמידע שהוא קולט חורג מהנדרש – נורת הקולטן נדלקת. צבע הנורה הוא לרוב כתום והיא מופיעה בצורת חתך רוחבי של צמיג ובמרכזו סימן קריאה (כפי שרואים בתמונה).

נורת לחץ אוויר

נורת אזהרת לחץ אוויר דולקת – מה עושים?

במצב כזה מומלץ לגשת בהקדם לבדיקת לחץ אוויר בצמיגים בתחנת הדלק הקרובה ולמלא אוויר בצמיגים בהתאם לדרישות היצרן. באתר הבא ניתן לקבל מידע אודות מידות לחץ האוויר הרלוונטיות בהתאם לסוג הצמיגים שבדגם הרכב שלכם. לאחר מילוי הצמיגים יש לנסוע מספר דקות והנורה אמורה להיכבות. 

במידה והנורה עדיין דולקת: 

  1. אם לחץ האוויר בצמיגים אינו תקין גם לאחר מילוי האוויר ייתכן כי קיים תקר בצמיג. במצב כזה כדאי לבדוק האם החיישן בצמיג הוא חיישן מובנה. במידה וכן מומלץ לפנות לתיקון הצמיג בפנצ’רייה, שכן שם יודעים לטפל באופן מקצועי יותר בצמיגים עם חיישן מובנה, מבלי לגרום נזק לחיישן תוך כדי העבודה (חשוב מאוד לפנות אך ורק לפנצ’ריה שמבינה בתחום!) . במידה והחיישן נפגע, ניתן לרכוש חיישן תואם לחיישן המקורי, בעלות נמוכה יותר מרכישת חיישן מקורי של החברה.

     

  2. במידה והנורה דולקת ולחץ האוויר הינו תקין לאחר הנסיעה יש לבצע איפוס לנורה. את האיפוס יש לבצע בהתאם להוראות היצרן שבספר הרכב של דגם הרכב שלכם. ניתן להוריד את הספר אונליין באתר הרשמי של יצרן הרכב, חפשו בו את ספר ההדרכה של דגם הרכב הספציפי שלכם ופעלו לפי ההנחיות.

דוגמא: איפוס חיישן לחץ אוויר מתוך ספר ההדרכה של יצרנית הרכב MG:

tpms

 

סרטון דוגמא איפוס נורת לחץ אוויר בדגם הונדה ג’אז (לכל דגם רכב הוראות שונות)

https://www.youtube.com/watch?v=re3CnLM6zok

 

טיפים לשמירה על תקינות הצמיגים והחיישנים

  • בצעו מילוי אוויר בגלגל  בפנצ’רייה.
  • בעת טיפול ברכב הביאו לידיעת המכונאים ואנשים המקצוע כי קיימים חיישני לחץ אוויר ברכב.
  • בצעו בדיקת לחץ אוויר ומילוי מידי חודש.
  • בדקו: האם קיים חיישן לחץ אוויר גם בגלגל הרזרבי שברשותכם?

לסיכום

חיישן לחץ אוויר הוא מרכיב חשוב בתקינות הצמיגים ושמירה על ביטחון נוסעי הרכב. מומלץ להקפיד על הוראות היצרן ללחץ האוויר ולבדוק את תקינות הצמיגים והחיישנים בכל טיפול תקופתי לרכב.