החלפת רצועת טיימינג

במאמר הבא נלמד מתי נצטרך להחליף את הרצועה ומה עושים במידה והיא נקרעה.

רצועת הטיימינג (או בשמה העברי – רצועת תזמון) היא בעלת תפקיד חשוב בפעילותו של המנוע: הרצועה מתזמנת פעילות השסתומים והבוכנות במנוע, ביניהם גם משאבת המים ומשאבת ההזרקה. רצועת הטיימינג היא רצועה רחבה ועשויה גומי, בעלת שיניים רחבות ולא ניתן לראות אותה בפתיחת מכסה המנוע – היא ממוקמת מתחת למכסה במנוע.

רצועת הטיימינג נחשב לחלק מהותי בתפקוד המנוע, ובעיה ברצועה תשבית את המנוע מפעילות. לכן, יש צורך להחליף את רצועת הטיימינג מידי תקופה, על מנת למנוע תקלה בלתי צפויה. ההחלפה נעשית לפי הוראות יצרן הרכב, ובאופן כללי מומלצת בכל 5-6 שנים. במידה ולא נעשתה החלפה, הרצועה עלולה להישחק עד כדי קריעה – שעלולה לגרום נזק רב לראש המנוע.

החלפת רצועת טיימינג

רצועת טיימינג נקרעה - מה עושים?

במקרה שבו רצועת הטיימינג נקרעת, עולה רעש חזק יחסית מתוך המנוע במהלך הנסיעה, שלאחריו כוח המנוע ייחלש מאוד. ברגעים אלו יש לגשת בהקדם לצד הדרך, לדומם מנוע מיידית ולהזמין גרר למוסך.

לא ניתן לדעת האם הבעיה אכן נעוצה ברצועת הטיימינג ויש צורך לפרק את מכסה המנוע בכדי לבדוק זאת, אך אם עולה ריח גומי שרוף מכיוון המנוע – קרוב לוודאי שמדובר ברצועת טיימינג קרועה.

במידה ורצועת הטיימינג נקרעה ללא נזק אחר למנוע או לרכיבים אחרים במערכת – עלות הטיפול תנוע בין 1,000 ל- 1,400 ₪ עבור החלפת הרצועה. כשלעצמה, רצועת הטיימינג אינה רכיב יקר, אך הודות למיקומה המאתגר בחזית המנוע (מחוברת לגל הזיזים ולגל הארכובה) הרכבתה במערכת דורשת זמן רב של התעסקות תוך פירוקם של חלקים שונים במנוע והרכבתם מחדש.

חשוב לדעת

  • גם רצועה שחוקה עלולה לגרום לבעיות שונות במנוע ובסיבובי הבוכנות, כך שעל מנת להימנע מגרימת נזק לרכב – מומלץ להקפיד על החלפת הרצועה מידי תקופה על פי הוראות היצרן ולחסוך עלויות תיקון גבוהות.
  • בין הנזקים שיכולה לגרום רצועת טיימינג קרועה: פגיעה בשסתומים ונזק לבוכנת המנוע. פגיעות אלו מצריכות שיפוץ ראש מנוע ולעיתים אף החלפת מנוע.
  • ישנם רכבים שבהם לא קיימת רצועת טיימינג אלא שרשרת שאחראית על התזמון, ושאינה מצריכה החלפה תקופתית.
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp