החלפת לוח שעונים ברכב

מידע טכני, טיפים ומתן שירות עבור החלפת לוח שעונים ברכב

הכותרת ‘החלפת לוח שעונים’ עלולה לתעתע, כי רק לעיתים נדירות מתבצעת החלפה של כל המכלול. לרוב, כשאנחנו מדברים על ‘החלפת לוח שעונים’ אנחנו מתכוונים להחלפה של רכיב בולט בו, בדרך כלל שעון המהירות (הספידומטר). שעון מהירות תקול או כזה שנותן חיווי לא נכון עלול להביא לנהיגה במהירות מופרזת מבלי שהנהג ער לכך. מצב זה מסכן את הנהג ואת הנוסעים ברכב, וכמובן, חושף את הנהג לקנסות והרשעות בעבירות תנועה. גם אם מבחינה טכנית אין מניעה לנהוג עם ספידומטר לא תקין, ההמלצה החד משמעית היא להימנע מכך.

לוח שעונים ברכב

מהן הסיבות ללוח שעונים (ספידומטר) מקולקל?

יש מספר סיבות נפוצות לספידומטר מקולקל ומיד נפרט אותן. אבל ראשית חשוב לציין שבשנים האחרונות מרבית הספידומטרים מתבססים על טכנולוגיה חדשה. כך שלצד מכוניות ותיקות בהן הספידומטר מתבסס בעיקרו על מנגנון כבל מכני ומגנט. במכוניות מודרניות הספידומטר יהיה לרוב ספידומטר אלקטרוני שסופר פולסים. הנה הגורמים הנפוצים לספידומטר לא תקין:

  • חיישן מהירות לא תקין

ספידומטרים מהדור החדש מתבססים על חיישני מהירות. חיישנים כאלה ממוקמים בגלגלים ומעבירים את המידע הלאה עד לחיווי בשעון המהירות שעל לוח המחוונים. חיישן מהירות נוסף מודד את סל”ד המנוע. בדרך כלל כאשר מד המהירות פשוט מפסיק לעבוד זו אינדיקציה שחיישני המהירות לא תקינים. במקרה של בעיה בחיישן מהירות מקובל פשוט להחליף את החיישן הפגום. 

  • בעיה בחיווט

לעיתים אין בעיה בחיישני המהירות אך יש בעיה בחיווט שמגיע מאותם חיישנים. זיהוי ותיקון בעיות בחיווט עשוי להיות מורכב. לעיתים יותר פשוט לייצר מעקף מאשר לנסות לתקן המקום הפגום.

  • בעיה ביחידת השליטה המרכזית (ECU)

ספידומטר לא תקין עלול להצביע על בעיה ביחידת השליטה המרכזית של הרכב ה-ECU (Engine Control Unit). במקרה כזה תיקון או החלפת היחידה גם יפתור את הבעיה בשעון המהירות.

  • בעיה בלוח השעונים

כמו שהזכרנו בעיה שמחייבת את החלפת מכלול לוח השעונים אינה בעיה נפוצה, אך לעיתים כאשר תקלות בספידומטר חוזרות על עצמן זה מעיד על מכלול פגום הדורש החלפה. ניתן להזמין לוח שעונים חדש, וניתן למצוא לוחות שעונים מפירוק שעברו שיפוץ.

איך מחליפים לוח שעונים לא תקין?

כאמור, לפני שרצים להחליף לוח שעונים חשוב לבדוק האם הבעיה בספידומטר באמת מחייבת את החלפת המכלול. לכן, ההמלצה היא בכל מקרה לפנות למרכז שירות מוסמך שטיפול בספידומטרים לא תקינים הוא חלק מליבת ההתמחות שלו. הבדיקה תיערך במכשור דיאגנוסטי מיוחד שבעזרתו ניתן יהיה לזהות את מקור הבעיה (חיישן פגום, בעיית חיווט, בעיית ECU או מכלול לא תקין). במקרה שנדרשת החלפת מכלול או את הספידומטר עצמו הפעולה תתבצע כמה שלבים הכוללים את ניתוק הלוח מהסוללה, הסרת המכלול, ניתוק הספידומטר והרכבת ספידומטר חדש (באותו מכלול או כחלק ממכלול חדש). שימו לב שאחת הבעיות (והאתגרים) בהחלפת ספידומטר היא שלעיתים מד הקילומטראז’ עלול להתאפס ולעיתים נדרש תכנות אצל נציג יצרן הרכב כדי שמונה הקילומטראז’ ייתן את החיווי הנכון.