החלפת בלמים ברכב

מידע טכני, טיפים ומתן שירות עבור החלפת בלמים לרכב

לא צריך להכביר מילים על החשיבות של מערכת הבלמים ברכב (מערכת הכוללת את בלמי הגלגלים ואת בלם היד). תקלה במערכת הבלמים או אפילו חשד לתקלה כזו מחייבת השבתה של הרכב והכנסתו למוסך לבירור הבעיה וטיפולה. חלק מהתקלות במערכת הבלמים הם כאלו שניתן לפתור בטיפול פשוט (למשל, החלפה או הוספה של נוזל בלמים), במקרים אחרים נדרשת החלפת הבלמים. במאמר זה נסקור בקצרה את הנושא.

החלפת בלמים ברכב

באילו מקרים יש לבצע בדיקה / החלפת בלמים?

יש מספר אינדיקציות שמצביעות על כך שיתכן שיש בעיה במערכת הבלמים המחייבת את החלפת הבלמים. הנה הנפוצות שבהן: 

 

  • נורת האזהרה בלוח המכוונים נדלקת

 

כאשר נורת האזהרה שמעידה על בעיה בבלמים נדלקת, בין אם באופן קבוע ובין אם בזמן לחיצה על דוושת הבלם, זו אינדיקציה הדורשת התייחסות. בדרך כלל הטריגר להדלקת הנורה הוא מחסור בנוזל בלמים והיא יכולה להעיד גם על נזילה הדורשת טיפול. 

 

  • צליל שחיקה מתכתי

 

אם בזמן לחיצה על דוושת הבלמים נשמע צליל לא נעים שמזכיר השחזת מתכת, מדובר באינדיקציה שרפידות הבלם נשחקו ויש מגע ישיר בין משטחי המתכת בדיסק. מצב זה דורש התייחסות מהירה כי ללא טיפול הדיסקים ישחקו ויהפכו ללא יעילים.

 

  • בלמים חורקים

 

יש מספר סיבות אפשריות לצליל חריקה שעולה מהבלמים כמו למשל רכיב תקוע או רפידה שמתחילה להישחק. בכל מקרה ברגע שהבלמים מתחילים לחרוק חשוב לגשת עם הרכב למרכז השירות. 

 

  • פעימות (פולסים) בלחיצה

 

אם בזמן שלוחצים על דוושת הבלם התנועה שלה אינה חלקה ונראה שהיא עובדת בפעימות (פולסים), מדובר באינדיקציה שמשטח הבלם התעוות (מה שלעיתים קורה עקב התחממות יתר) ולכן יש הבדלי קצב בעת לחיצה על הבלם. אם אכן חל עיוות בבלם זה לרוב יחייב את החלפת הברקסים. 

 

  • משיכה לצד

 

אם בזמן בלימה הרכב סוטה שמאלה או ימינה זו אינדיקציה שיש בעיה כמו רכיב תקול באחד הבלמים. גם התופעה הזו מחייבת בירור מידי במרכז השירות. 

 

  • דוושה ספוגית

 

כאשר בעת לחיצה על דוושת הבלם היא מרגישה ‘ספוגית’ והתגובתיות שלה אינה מושלמת. תגובת בלמים ‘ספוגית’ מעידה על כך שאוויר התערבב עם נוזל הבלמים ושיש לגשת לטיפול במרכז השירות. 

 

  • דוושה רכה

 

אם כאשר לוחצים על דוושת הבלם הדוושה נלחצת עד לרצפת הרכב ללא כל התנגדות, זו אינדיקציה לבעיה במערכת הבלמים. אפשרות אחת היא מחסור חמור בנוזל בלמים, אך התופעה הזו עלולה להיגרם גם בגלל בעיות אחרות שלעיתים מחייבות החלפת בברקסים ברכב.   

 

 

  • משיכה גבוהה בבלם היד

 

כאשר בלם היד (האנדברקס) מגיע במשיכה גבוה יותר מאשר בדרך כלל, זה סימן שצריך לגשת למרכז השירות ולכוון אותו.

 

  • החלפת נוזל בלמים

 

עם חלוף הזמן נוזל הבלמים סופח לחות ומאבד את יעילותו, לכן בכל שנתיים יש להחליף את נוזל הבלמים. 

חשוב לדעת

מלבד הסיטואציות שציינו כל יצרני הרכב ממליצים על החלפת בלמים תקופתית. זה משתנה מיצרן ליצרן אבל בדרך כלל, עבור רכב שנוסע בעיקר בעיר, מקובל להחליף בלמים בכל 30,000 ק”מ. חשוב שבכל בדיקה תקופתית יבדקו רפידות הבלמים שנוטות להישחק וכדאי לשים לב שבדרך כלל הבלמים הקדמיים ישחקו לפני הבלמים האחוריים.