איזון גלגלים ברכב

כיצד זה מתבצע ומתי עושים?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

בעת נסיעת הרכב מה שמחבר ומפריד בין גוף הרכב וכל חלקיו לבין הכביש הם הגלגלים, כך שמשמעות הדבר היא כי מוטל עליהם עומס רב, בעוד שכוחות רבים פועלים עליהם. בכדי שצמיג יהיה מסוגל למלא את התפקיד המוטל עליו בצורה המושלמת, לא רק שהוא צריך להיות שלם ותקין, אלא שכל המערכת (למשל, הציר האמצעי שאליו מחוברים כל שני גלגלים) תהיה מאוזנת ותקינה. וכאן, כבר מדובר באתגר משמעותי, מאחר וכל חבטה שחוטף גלגל, כל תקר שיש בו, כל מהמורה בדרך או כל החלפת גלגל ישן בגלגל חדש משנה (אפילו במעט) את האיזון הנדרש.

למרות שבמהירויות הנמוכות אתם לא עשויים להרגיש בשינוי המינורי, הסטייה הקטנטנה ביותר מהאיזון מועצמת ומורגשת היטב במהירויות הגבוהות, תוך שהיא משפיעה על התנהגות הצמיגים ועל היכולת שלכם לשלוט ברכב בצורה הרצויה. הרעידות המופיעות בשל החוסר באיזון גורמות לשחיקה מואצת של הצמיגים, כמו גם לבלאי של חלקים נוספים ברכב כמו הצירים, המתלים, בולמי הזעזועים וחלקים נוספים. כלומר, אנחנו מדברים על נזק שהולך ומצטבר כשהוא גורם לבלאי מואץ של כל חלקי הרכב – נזק היקפי יקר למדי לתיקון.

איזון גלגלים

מהו איזון גלגלים?

איזון הגלגלים בוחן ומזהה את הנקודות שגורמות (או שעלולות לגרום) לחוסר האיזון בין כלל גלגלי הרכב, מתקן את המצב וגורם לכך כי הכוחות שפועלים על גלגלי הרכב יהיו מאוזנים בכל מקום.

קיימות שתי שיטות של איזון גלגלים – איזון גלגלים דינמי ואיזון גלגלים סטטי. באיזון הגלגלים הדינמי מפורקים הגלגלים ממקומם על הצירים ברכב, מולבשים על ציר חיצוני שעליו מאזנים את הגלגלים בנפרד. לאחר סיום איזון הגלגלים, הגלגלים מותקנים מחדש ברכב. איזון הגלגלים הסטאטי מבוצע באמצעות מכשור המאפשר ביצוע האיזון בעוד הגלגלים אינם מפורקים אלא נשארים מורכבים במקומם.

כל אחת משתי השיטות הללו דורשת ציוד מיוחד וצוות אנשי מקצוע מיומן ומנוסה בבדיקה ובביצוע האיזון, וזאת, בכדי להשיג את התוצאות המדויקות הנדרשות.

מתי עולה הצורך לבצע איזון גלגלים?

ישנם מספר מקרים שבהם איזון גלגלים יהיה הפעולה הנדרשת.

ראשית – כמובן, איזון גלגלים במוסך מקצועי יידרש בכל מקרה שבו אנחנו חשים בחוסר איזון בעת הנסיעה או ברעידות ברכב. במקרה כזה, לאחר שבדקנו שהצמיגים תקינים והם מלאים באוויר בלחץ שנדרש, סביר מאד להניח, כי מכאן – איזון גלגלים יהיה הצעד הבא.

שנית – כל מהלומה רצינית (כניסה למהמורה, עליה על מדרכה גבוהה וכד’) שמקבל אחד מצמיגי הרכב או יותר, מוציאה את הגלגל מאיזון וגורמת לו לפתח את הרעידות שהזכרנו קודם. בחלק מהמקרים, הרעידות הללו תורגשנה גם על ידי הנוסעים ברכב (פרט לנהג שחש בהן), אבל לא בהכרח.

שלישית – החלפת צמיג אחד או יותר לצמיג קבוע (לא לצמיג הרזרבי, כמובן) מחייבת איזון הגלגלים. כל החלפת צמיג ברכב לצמיג חדש (גם אם היא נעשית בזוג גלגלים או בכל הארבעה), מפרה את האיזון שהיה קיים בצמיגים הישנים. כתוצאה מכך, חשוב, אחרי, החלפת כל צמיג גם לבצע איזון צמיגים במוסך המתמחה בכך.

 

סגירת תפריט