איזה שמן מתאים לרכב שלי?

כל מה שחשוב לדעת טרם הוספת שמן מנוע לרכב שלכם

על פניו התאמת שמן לרכב הנה משימה פשוטה. פותחים את מדריך הרכב שסופק על ידי היצרן ובו מפורט מה משקל השמן המומלץ (למעשה, כמות השמן) וסוג השמן המומלץ. אנחנו לא מתכוונים לכפור בהנחה הזו, אבל אחרי שזה נאמר שווה לקבל תמונה יותר רחבה וקצת קונטקסט. חשוב לזכור שסוג השמן המוזכר בספר הרכב הוא בבחינת ציון קטגוריה ולא הכוונה אל מוצר ספציפי (ויש מוצרים פחות מוצלחים שלא עומדים בתקינה ולא מספקים את מעטפת ההגנה הדרושה) והוא מצוין כסדרת מספרים (למשל 30- W5) ורצוי להבין מה המשמעות של המספור הזה.

שמן לרכב

לפני שנחזור לסוגיית התאמת שמן לרכב, כדאי להקדיש כמה מילים לתפקיד השמן. השמן נועד להקטין את החיכוך בין חלקי המנוע בזמן עבודה. הקטנת החיכוך מונעת התחממות יתר של המנוע ומונעת שחיקה ובלאי של חלקי המנוע. זה מוביל אותנו לסיבה בגינה כל רכב נדרש לשמן אחר. המשתנה החשוב ביותר בהקשר הזה הוא דרגת הצמיגות של השמן. לכל מנוע יש את דרגת הצמיגות או קשת הצמיגות שהכי מתאימה עבורו.

דרגת הצמיגות מושפעת מהטמפרטורה

כפי שציינו צמיגות השמן היא המרכיב החשוב ביותר בהתאמת שמן לרכב. המולקולות של שמן מנוע מתרחבות כאשר הוא מתקרר ומצטמצמות כאשר הוא מתחמם. במילים אחרות הצמיגות של השמן אינה נתון קבוע ובטמפרטורות נמוכות הצמיגות שלו תהיה גבוהה יותר (מייצר יותר התנגדות). לכן חשוב לבחור בשמן שמוזכר בטווח המספרים שציין היצרן. כאשר מדובר על טמפרטורה יש גם משמעות לעונות השנה ולסביבה האקלימית גיאוגרפית. בישראל בדרך כלל אותו שמן מנוע יתאים לכל השנה ולרוב מומלץ לבחור בשמן עם סימון W (W = Winter =חורף).

סוגי שמני מנוע

מעבר לקטגוריות הצמיגות קיימים כמה סוגים של שמני מנוע. הנה המרכזיים שבהם:

  • שמן מינרלי

שמן המנוע הסטנדרטי שמקובל במרבית סוגי הרכב ומומלץ על ידי מרבית היצרנים הוא שמן מינרלי. מה זה אומר? הוא מבוסס על מינרליים ותעשיית הנפט והדלק. כמו בהרבה מוצרים יש אלפי יצרנים ומאות מותגים. מומלץ תמיד לבחור במותג מוכר שנושא תו תקן.

  • שמן סינטטי

שמנים סינטטיים מבוססים על תוספים שהונדסו ויוצרו באופן סינטטי. השמנים הסינטטיים מושפעים פחות משינויי טמפרטורה ולכן בעלי צמיגות יותר יציבה. בדרך כלל רכבים שעל פי הוראות יצרן ישתמשו בשמן סינטטי יהיו רכבי עבודה בעלי הספק גבוה במיוחד. כלל שמן סינטטי איכותי יותר, הסיבה בגינה בכל זאת מרבית המכוניות ישתמשו בשמנים מינרליים היא שעלות השמן הסינטטי גבוהה משמעותית. 

  • שמן חצי סינטטי

שמן חצי סינטטי הוא שמן מינרלי שמוספים לו תוספים סינטטיים שמשפרים את יציבות הצמיגות שלו. השמן הזה מתאים לרכבי שטח ומהווה תחליף טוב לשמן סינטטי. העלות שך השמן החצי סינטטי שלו גבוהה במעט מזו של מינרלי רגיל. 

חשוב לדעת

 

  • העדיפו לרכוש שמן מנוע בחנות ייעודית ולא בתחנת דלק

 

בחנות ייעודית תמצאו מבחר גדול יותר ושמן מתאים יותר. בנוסף, בעלי העסק והמוכרנים מבינים את הנושא ויכולים לתת לכם עצה מקצועית בדוקה.

 

  • חפשו את תו התקן האמריקאי

 

חפשו את האותיות API שמעידות שהשמן עמד ונבחן בתקינה האמריקאית. המשמעות היא שמדובר במותג מוכר שנבחן ונבדק. 

 

  • החליפו את שמן המנוע לפחות בכל 15,000 ק”מ

 

שמן נוטה לאבד את הצמיגות שלו ולהתדרדר לכן חשוב להחליף אותו מידי פעם. במדינות בהן יש משמעות לצמיגות חורף וקיץ מומלץ להחליף לשמן מתאים על פי העונה.